Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Får inte rätt på äåö

Jag har jobbat växelvis mellan Ubuntu och Windows med olika filer med namn som innehåller ÅÄÖ. När jag sparar dem blir filnmanet fel när jag växlar operativsystem. Detta har naturligtvis med teckenuppsättningen att göra men jag blir inte klok på hur jag skall komma runt det. Texten i övrigt är ju rätt men filnamnen blir fel.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Ligger dom på en windowspartition t.ex ntfs?

Hur monteras partitionen? (vilka flaggor/växlar används?)

Vad använder du för teckenkodning?

frilas bild

I detta fallet jobbade jag med filen i Linux och sparade ner den i en fat32-partition på hårddisken. Bootade sedan om till Windows för att där köra den i Powerpoint för att kolla att allt fungerade som det skulle. När jag då skulle hämta filen från denna fat32-partition var namnet knasigt.

pingus bild

Jo, det där är ett elände, började med att nå't ljushuvud uppfann utf funkade perfekt innan...

Vet inte om du har samba-utdelning eller bara monterar in Win-partitionen?
Om samba, laborera med option

iocharset= (utf8,iso-8559...)

Om monterad tror jag det är "locale=" du ska använda.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

mcnilss bild

Det hade fungerat utmärkt om alla klarat utf.
Ta bara euro-tecknet som finns i iso-8859-15 men inte i iso-8859-1, De gamla kodtabellerna stinker.

valdermans bild

Nja, det började med att ett alla språk hade olika teckenkodningar. Sen fortsatte det med att nån uppfann unicode, och ett gäng trögfattade människor började beskylla unicode för alla problem som orsakas av att vissa (t ex Windows) fortfarande använder sig av legacyteckenkodningar.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

frilas bild

Och vad innebär det? Kan man inte komma runt det? 

valdermans bild

Det beror på vad du menar med "komma runt." Du kan ställa in din locale till ISO8859-15 eller liknande så kommer du inte att ha det problemet, men då fortsätter du vara en del av problemet eftersom du bara använder det gamla, språkspecifika sättet.

Du kan troligtvis även ställa in att filnamn ska konverteras från UTF-8 till ISO8859-15, eller vad det nu är NTFS föredrar, när du monterar filsystemet (se relevant man-sida.) Det är nog det bästa, eftersom du då kan fortsätta använda UTF-8 för allting utom efterblivna Windowspåhitt.

Att få Windows att använda UTF-8, vilket vore den "riktiga" lösningen, har jag ingen aning om hur du gör, eller om det ens går.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

FoHs bild

Jag tycker att det konstiga i sammanhanget är att man aldrig har detta problem (inte har jag haft det vad jag kan komma ihåg) med auto-monterade USB-minnen av FAT32-typ. Enligt man-sidan för mount så är standard iocharset inställt på iso-8859-1 för fat-filsystem. Men frila kan väl ange kommandot mount och se vad den anger för options för den aktuella partitionen, och se om den eventuellt monterats med utf-8 istället.