Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

DSL ?

Halloj ! Har provat bla. Ubuntu och en variant av Xandros pro och är inte riktigt nöjd med användbarheten hittills eftersom jag av hävd och gammal vana har använt Microsoft i alla år . Har därför försökt ta hem DSL på olika sätt men det är är svårt att hitta någon variant på nätet. De jag hittat är komprimerade och när "unzippar" dem fungerar de ej som ISO-filer, de delar upp sig i mappar och filer som tycks vara omöjliga att boota ifrån. Varför är det på detta viset ? Har jag gjort fel vid "unzippandet" eller är det något annat tok? Stöds fortfarande DSL med uppdateringar eller är "projektet" DSL nedlagt ?

Mvh: Magnus

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Det ser rätt dystert ut. Senaste versionen är från november 2008. Den kan du hämta här ftp://ftp.belnet.be/packages/damnsmalllinux/current/dsl-3.x/

dsl-3.4.12.iso är den fil du ska ladda ner.

LINUX.EXTON.NET

MangemannXs bild

Tack för din länk "Exton" , den skall jag prova ! Är du nöjd med DSL , trots de kommentarer som verkar lite halvljumma från andra användare(?)? Anledningen till att jag vill prova är att jag har en gammal men mycket fysiskt fräsch laptop med låg prestanda . Jag skall bara surfa, läsa dokument och möjligtvis köra lite musik i den om det är möjligt. Det jag inte var riktigt nöjd med hos Ubuntu var bla. att jag inte fick till att strömma musik från Danmarks Radio som har ett stort utbud nischad musik. Den första utgåvan av U:tu som jag provade fick jag till att installera en "plug-in" som funkade för detta ändamål. När jag senare uppgraderade till nästa 8:10?? , så gick det inte längre , det var omöjligt och obegripligt att hitta några uppgifter på vilken av alla alternativ som dök upp i listor som var användbara för mig när jag försökte ladda ner nya plug-ins .Det var då jag tänkte att "Linux" - det är bara för initierade användare som redan vet allt . Det var folk på olika forum som surrade om att det bara var att installera "wine" , vad fanken är wine?? Samma alternativ dök upp när jag inte fick till musiklyssning på Xandros pro (test edition visserligen...). Men, men tack för era åsikter och att ni är så engagerade !

Mvh : Magnus

tux-svens bild

Ett alternativ kunde kanske varit Linux Mint 8 Fluxbox.  Där har du alla codecs med från början och den klarar sig på 256 MB RAM. Om du är intresserad kan du kolla mer här: 
http://www.linuxmint.com/rel_helena_fluxbox.php

Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

MangemannXs bild

Jag har varit lite "off-the record" ett tag men nu är jag på banan igen! Jag har testat L.Mint "Helena" men det har uppfört sig besynnerligt vid installationen. Först kraschade själv installationen flera gånger . När jag så lyckades installera programmet så krävdes ett lösen (jag har inte skrivit in något lösen någonstans) och således kommer jag ej in till skrivbordsmiljön , hur göra ?  Har också roat mig med att försöka installera DSL på en gammal laptop men fast den anser att jag installerar på hårddisken (jag har valt det läget ur menyn på skrivbordet) så startar datorn om med kommentaren att det saknas ett operativ , vad göra ?

extons bild

DSL är egentligen inte tänkt att installeras till hårddisk, men om du vill göra det så bör du läsa HÄR. Och HÄR.

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Jag tror inte DSL är lösningen på de problem du nämner. Det kommer gå snabbare så klart, men tveksamt om det fungerar att streama från Danmarks Radio out-of-the-box. Men för all del, testa om du vill Smile

Wine är ett program för att köra en del Windows-program i Linux, med varierande resultat. Ubuntu finns nu i version 9.10, och om någon månad kommer version 10.04. De kan dock vara lite tunga för din laptop, men väl värt ett försök. Wine tror jag dock inte är lösningen på Danmarks Radio-problemet, utan det handlar "bara" om att installera rätt plugins. Funkar för mig på mitt Ubuntu.

extons bild

Jag skrev fel förut. Det finns en nyare version: ftp://ftp.belnet.be/packages/damnsmalllinux/current/dsl-4.4.10.iso

Efter en hårddiskinstallation kan du själv enkelt lägga till extra nödvändiga program genom installationsförfarandet MyDSL. Du kan sannolikt hitta program som utan vidare låter dig göra det du vill göra.

Jag har gjort flera remasters av DSL under åren. Oftast har jag lagt till ett antal program för att få systemen mera "användarvänliga". I en variant la jag dessutom till en extra "modernare"/större kernel som kunde användas efter en hårddiskinstallaton. Detta för att tillgodose mera stöd för olika slags hårdvara.

LINUX.EXTON.NET

tux-svens bild

Du säger dig vara missnöjd med användbarheten. På vilket sätt har DSL bättre användbarhet än distarna du provat tycker du? (Eller kanske - vad är du EGENTLIGEN söker?) Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Kristians bild

Instämmer i Tux-svens kommentar - vad är du ute efter? Damm Small Linux är inte rätt dist om du anser att Ubuntu ger för lite hjälp till användaren. Är det något specifikt som du haft problem med i Ubuntu?

---------------------------------------

bittins bild

Xubuntu?