Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ingen efterfrågan på datorer utan MS Windows

Hej!
När jag för ett halvår sedan hade tänkt köpa en splitter ny dator, så gick jag runt i de större hemelektronikvaruhusen i Jönköping, som MediaMarkt, ElGiganten, Siba, OnOff och Expert och frågade efter en dator, men jag vill inte ha Microsoft Windows på den. Tyvärr vi har inget utan Windows sa de på VARTENDA ställe. På något ställe erbjöd de datorer med Macintosh, men jag fick förtydliga mig och säga att jag vill inte betala för NÅGOT OS.

När jag frågar de unga slipsklädda hemelektronikförsäljarna om varför man måste köpa med MS Windows, så säger de att det inte finns nån efterfrågan på datorer utan Windows...! Jag förstår inte detta. Det måste väl finnas någon av alla Linuxvänner i Sverige som någon gång vill köpa en ny dator?

Jag tror det är så att alla  Linuxvänner vet att de större hemelektronikbutikerna bara säljer datorer med Windows (eller Mac), och därför bryr sig ingen om att ens fråga efter datorer utan Windows. För ett par år sedan fanns det visserligen små netbooks-datorer, typ EEEPC900 med Linux, men de byttes strax ut mot  Windows XP också.

Men jag undrar en sak: Vem gagnar det? Är det bra att alla dessa unga slipsbärande hemelektronikförsäljare tror att ingen vill ha datorer utan Windows? Det tycker i alla fall inte jag!

Tänk om alla som skulle vilja köpa en ny dator utan Windows, faktiskt gick och frågade efter en sådan, trots att chansen är obefintlig. Men så småningom när den ene kunden efter den andra börjar fråga efter alternativ, så skulle ju till slut alla dessa unga slipsprydda hemelektronikförsäljare börja begripa att inte ALLA i detta avlånga land är Microsoftälskare.
Vad tror du?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

frilas bild

Detta har emellanåt ventilerats på LP. Är det inte helt enkelt så att har man skaffat sig en dominans med 96% av marknaden så 'kan' 96% av befolkningen Windows och vill inte ha något annat eftersom allt annat är okänt och farligt. Jag tror dessvärre de slipsklädda (okunniga) försäljarna har rätt. Jag har personligen försökt övertyga min omgivning om att testa och köra Linux, men nej - tar för lång tid att sätta sig in i (å så saknas alla heta spel...) m m.

Jag har också märkt att fel och brister i Windows 'förlåts' till stor del med motiveringar som 'det finns ju lite buggar, men det får man leva med' eller 'dags att starta om - passar ju bra att hämta kaffe då...' eller 'det är GRATIS (?) så lite fel får man leva med' osv osv.

Demonstrerar man däremot Linux, och ett fel uppstå, så blir kommentarerna snarast 'jaha fungerar inte det 'perfekta' systemet även om man inte presenterat det som perfekt. 'Var finns Outlook? - finns det inte?', 'knapparna sitter ju inte där de ska...' osv osv

Linux blir aldrig ett reelt alternativ till Windows för allmänheten. Så är det!

Lyfangs bild

frila, enligt marketshare.hitslink.com hade Linux inte ens 1% av marknanden och Windows hade 90,92% i februari 2010. http://marketshare.hitslink.com/os-market-share.aspx?qprid=11

tux-svens bild

Det kom ett annonsblad från Vänerdata igår. De säljer en "Zotac" Mag som är en "kraftfull minidator" med Nvidia Ion, står det i annonsen. 

CPU: Intel Atom 330 1,6 GHz dual core

RAM: 2 GB DDR2

HD: 160 GB

Grafik Nvidia ION

Nätverk, WLAN, HDMI, Kortläsare...

LEVERERAS UTAN OPERATIVSYSTEM!!   (Pris: 3390:-)

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

tux-svens bild

Kan tillägga att det stora problemet egentligen är de bärbara maskinerna.  Desktops bygger man själv för att slippa "Windows-skatten". (6 st har det blivit hitintills pga detta...)

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

uffe_nordholms bild

Jag kan glädja dig med ett telefonsamtal jag fick här om dagen. Mamma ringde, och kortfattat så sade hon: "Nu är jag trött på krånglet, nästa gång du hälsar på vill jag att du installerar Linux på min dator!" Nu har hon WXP, och jag jublade högt när hon yttrade dessa ord!

Men att affärerna inte säljer datorer utan Windows kan jag till viss del förstå: "alla" vill ha Windows. Vi som vill ha datorer utan förinstallerat OS är så få att vi helt enkelt inte finns i deras föreställningsvärld. Framför allt på ställen som Elgiganten och liknande, som säljer ett väldigt brett sortiment. Om du går till en typisk datoraffär kan du kanske få köpa en "tom" dator.

Lyfangs bild

Gammal artikel, men kanske intressant: Bara datorer utan operativsystem i EU http://www.ubuntulinux.se/node/1651

Men är det inte bättre att låta företagen sälja datorer med en Linuxdistribution förinstallerad, t.ex. Linux Mint istället för datorer helt utan operativsystem? Men då kanske Universal Edition pga. av mjukvarupatent i Main Edition? Fast då kanske man lika gärna kan förinstallera Ubuntu iofs. http://sv.wikipedia.org/wiki/Programvarupatent

"Sannolikt är det så att patent på mjukvara, som redan är etablerad praxis i USA och är på väg att legaliseras i Europa, i själva verket hämmar innovationstakten. Europa kan fortfarande välja en annan väg."
Deutsche Bank Research
http://www.nosoftwarepatents.com/se/m/intro/index.html

Skrev också i: http://www.linuxportalen.se/blogs/lyfang/2010/03/15/microsoft-expertzone...

Har fler lyckats få tillbaka pengarna på en returnerad Windows licens genom att inte acceptera EULA på sin nyinköpta dator?

http://www.linuxportalen.se/blogs/hoth/2009/08/05/woahh-dustin-ger-dig-m...

http://www.linuxportalen.se/blogs/nahoj/2006/08/04/kampen-f-r-att-f-till...

helioss bild

Precis som det skrivs dyker upp detta lite då och då. 

Stora kedjor säljer datorer från stora tillverkare och sällan har några egna produkter utan deras prylar kommer färdigpaketerade från HP, Packard-Bell, Acer och Asus m.fl. Att det skulle blir billigare till nån, oavsett om man pratar om tillverkare, återförsäljare eller slutkunden bara för att man plockar bort några burkar från produktionslinjen med den enda anledning att skippa windowsinstallation är ganska osannolikt. Vill man ha såna datorer är det bästa att bygga själv eller leta efter mindre butiker som säljer lite äldre modeller.

--------------------------------

Quis custodiet ipsos custodes?

--------------------------------

andys bild

Har inget att göra med kompetens hos det slipsklädda säljarna.

Det säljer inte, det är ingen efterfrågan.

Och linux går inte att sälja in genom att stå och prata om det i 10 minuter i örat på kunden som kommer in på siba och ska köpa en dator med win7.

Man kan tänka på olika sätt, är problemet att det ej säljs datorer med linux förinstallerat,Eller datorer utan operativsystem?

Det sistnämna är det som normalanvändaren av linux efterfrågar, man köper en dator utan os och laddar ner sist dist gratis och kör på, att sätta in pengar eller köpa sin favoritdist för att stödja distubitonen är det oftast inte tal om.

Hur många här skulle köpa enbart os:et dvs linux om det sålts hos elektronikjättarna, elller hur många av dem som vill köpa "linuxdatorer" har ens betalt för sin dist?

Varför inte köpa opensuse? eller vad det nu är.

Hur många användarna har ringt de senaste 2 åren till en leverantör och visat sitt intresse, dvs direkt till Dell, Ibm, Toshiba etc.

Vi måste nog börja där innan vi får se det i handeln, det är konsumentens sätt att "rösta"

De som jag tror mest på när det gäller att sälja datorer utan os är Acer.

Det ger linux en bättre framtid om det säljs datorer bundlat med linux, iställer för datorer utan os som användaren sedan installerar själv, då syns vi inte.

Så nu på måndag ringer var och en till sin leverantör och presenterar det vi vill ha.

Och det är inte tomt prat, kan macintosh öka på så kort tid med deras prisbild, så kan linux öka men det krävs att vi agerar nu!

metalmacs bild

Jag kan rekomendera GGS Data om man är ute efter linux burk, kolla in deras sida:

www.ggsdata.se

hoths bild

Söker du på "utan os" på http://www.dustin.se så får du upp tre olika datore. Ett exempel är denna http://www.dustin.se/pd_5010367548.aspx

----
Linux växer snabbast!

johnh3s bild

Om exempelvis några Ubuntu datorer exponerades i Elgiganten eller nåt liknande ställe jämsides Windows 7, så är jag övertygad om att de skulle kanske sälja 5 % såna åtminstone. Förutsatt att de hade nån säljare med Linux kunskaper.

valdermans bild

Haha, dröm vidare. Det ska jäkligt oansvarig säljare till som försöker pracka på sina kunder Linux om de inte uttryckligen bett om det; tänk dig skitstormen som kommer att uppstå när kunden kommer hem och upptäcker att hen inte kan använda sin favoritnätpokersajt, spela nyare spel eller installera synkningsprogramvaran hen fick med sin nya telefon.

Och nej, det spelar ingen roll att man "kan" göra många av dessa saker i Linux. Folk som inte är beredda på det kommer att slå bakut när saker och ting inte fungerar omedelbart och utan ansträngning från deras sida. Det är inte något fel på Linux, men vi lever i en Windowsvärld och måste anpassa oss efter det. Man vinner inga anhängare på att lura på folk Linux när de inte är fullt införstådda med de kompatibilitetsproblem de kommer att råka ut för.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

bblins bild

När det gäller dom små eeePC som såldes så är ju Linux betydligt bättre eftersom dom ändå inte lämpar sig för krävande spel. Och jag såg inga försäljare som försökte pracka på dessa till kunder, tvärt om så var jag tvungen att förklara att jag verkligen ville ha linuxversionen.

Att dom inte finns kvar beror på att samtliga databutiker har valt att skriva partneravtal med Microsoft för att få ner priset per kopia med 10 US$ , och det blir svårt att säjla sina PC ifall dom har 10 Dollar högre kostnad per enhet än konkurrenterna.

DVS. dom säljer vad Microsoft låter dom sälja, eller blir straffade.

Vändningen kommer underifrån, med Linuxbaserade telefoner som säljs av andra butiker som inte är beroende av Microosoft,  och ingen förväntar sig att kunna köra sina windowsprogram på mobilen, men kanske upptäcker att det finns så mycket trevlig fri programvara att använda, och kanske med tiden upptäcker hur mycket mer man kan göra.

När det gäller just ditt exempel pokersajter så ska du vara glad om dom inte fungerar med linux, det är kriminella typer som driver dom och jag har hjälpt folk att städa sina windowsburkar från all virus och spyware som  medföljer.

valdermans bild

Den typen av netbooks "funkade" därför att det var en appliance man köpte - en liten surfburk - och inte en riktig dator. Sedan var det ju också så att netbooken i det formatet floppade stenhårt, och inte längre finns kvar. Det folk ville ha var sin vanliga dator, fast mindre, och det är också det netbooks har evolverat till.

Linuxbaserade telefoner har ingenting med Linux på skrivbordet att göra. Ta t ex Android, som tyvärr sannolikt är den Linuxbaserade produkt som kommer att knipa största delen av kakan; du har inte en enda komponent som ens är kompatibel med andra Linuxtelefoner, än mindre skrivbordslinux. Ingen kommer att upptäcka fri mjukvara i sin mobil; det folk vill ha är "appar;" pissiga, buggiga, proprietära småprogram som utför löjliga funktioner dåligt. Hela konceptet, och inte minst ordet, fyller mig med avsmak; det är shareware-erans rennäsans, förutom att den här gången är utvecklarna ännu sämre, och programmen stenhårt kontrollerade av Google och Apple.

Själv bryr jag mig inte det ringaste om att jag inte kan köra pokermalware, dock vet jag folk som gör det, och det är bara ett av många exempel. Jag skulle gärna vilja tro att du har rätt, men jag är rädd att jag är för cynisk. Jag tror det måste hända ganska mycket innan det blir realistiskt att kränga Linux på skrivbordet; inte minst så måste Ubuntu, och allting som bygger på det, ovillkorligen begravas för att det ens ska kunna bli en teoretisk möjlighet.

--

andys bild

Och varför tror du det 5%?

Varför behövs någon med linuxkunskaper bakom disken?

Lyfangs bild

5%? Exklusive iPhone tror jag inte ens Apple har det idag.

hoths bild

Mac ligger idag runt 5% och iphone runt 0.5% besöksandel, se sida med statistik här

http://marketshare.hitslink.com/os-market-share.aspx?qprid=9&qptimeframe...

Värt att notera är ju den långsiktiga trenden, Windows tappar stadigt och andra ökar. Så har det sett ut de senaste åren, även om man bara kan se två år i denna vy.

----
Linux växer snabbast!

Lyfangs bild

Jag tror Apple är starkare i USA än i Sverige.

hoths bild

Siffrorna är "world-wide", men det är ju fullt tänkbart. Mac ökar dock snabbt på alal marknader.

----
Linux växer snabbast!

hoths bild

Som ytterligare lök på laxen så är min erfarenhet att även de som vill ha Linux på sin dator inte är beredda på att betala för det. För "det kan de fixa själva, gratis" och agerar man på det sättet så får vi inga Linux-datorer i handeln. Skulle det råka finnas en Linux så är det "fel dist" och därmed är den sämre att köpa än att käpa en Windows-dator. Då är det ingen affär för en lerverantör att ta fram och sälja dem.

På sikt så tror jag vi kan få det vi önskar, men inte tack vare Linux-användarna agerande, på grund av Mac'ens stora framgångar. När Mac blir tillräckligt stora så tappas de-facto monopolet för Windows och då blir det lättare för andra aktörer att komma in.

----
Linux växer snabbast!

mats_b_tegners bild

För det första skulle jag aldrig köpa dator hos någon av de stora hemelektronikkedjorna. De saknar kompetensen helt enkelt. Att köpa en (bärbar) dator ifrån någon av de större tillverkarna utan OS är minst sagt problematiskt. Det går att kräva att få datorn levererad utan OS, men då måste den oftast specialbeställas. Man kan även påpeka att man ej accepterar MS EULA och vill således ej betala för en Windows OEM-licens.

Mats

Registered Linux User  #157454

If you like to cultivate insomnia.
Bed down with a pretty girl.
Amor vincit omnia.

hoths bild

Jag hittade EN(1) bärbar dator utan OS på dustin, se http://www.dustin.se/pd_5010316035.aspx vilket inte är så stort utbud. Nu hör ju Dustin till de bolag som faktiskt har betalat tillbaka Windows-licensen till folk som har klagat. Det har rapporterats tidigare här på LinuxPortalen. Det är väl värt att prova igen, för den som vill ha en ny dator nu.

----
Linux växer snabbast!

fnurrs bild

Jag köpte en ION dator (sydney point of view) för någon månadsedan, den leveras utan operativsystem. Det är ju en ganska klen dator men klarar galant sitt jobb som mediadator.

/Fnurr

hoths bild

Eftersom människor reagerar på det här sättet så är det inte konstigt att Linux har så svårt att slå igenom, se länk nedan

http://www.idg.se/2.1085/1.303262/umeas-studenter-valjer-microsoft

----
Linux växer snabbast!

johnh3s bild

Nog tror jag man kan sälja Ubuntu utan att luras. Har man datorn till för att läsa e-post, boka resor, läsa Aftonbladet m.m..så varför skulle det inte gå? Dessutom ett stort förråd av program inkluderat i systemet och ett i stort sett virusfritt system.

Säljaren bör naturligtvis kunna nåt om systemet. De som säljer Apple är ju inte Windows experter heller.

Men en sådan som denna man hade nog varit en lämplig målgrupp:

http://sydsvenskan.se/digitalt-och-teknik/article426731/Ubuntu-oppnar-ny...

Däremot behöver man inte övertyga spelfantaster utan de får gärna fortsätta med Windows.

valdermans bild

För att moster Agda inte kommer att ha någon gratissupport i familjen som hon skulle haft för en Windowsdator. Dessutom kommer användare, oavsett vad de tänker ha datorn till från början, någon gång stöta på program eller websidor som kräver Windows.

Att sälja Linux utan att luras kräver att du förklarar mjukvarukompatibilitetsproblemen för användaren utan att vifta bort dem med "men det mesta funkar med Wine." Handen på hjärtat, hade du verkligen köpt en bil som försäljaren sade åt dig inte kunde köra på vissa vägar - oavsett om det fanns andra, knackigare vägar intill - och som kan tänkas vägra starta om föraren har bruna jeans? Det är vad du har att sälja in med Linux, och gäller det Ubuntu har du en enorm drös kul buggar att bortförklara ("varför funkar mitt ljud så förbannat dåligt?") för användare som inte har en susning om vad PulseAudio är.

Nej, att sälja Ubuntu vore idioti. SLED om någonting, men kompatibilitetsproblemen är helt enkelt för stora för att det ska vara en god idé.

--

elwiss bild

Håller tyvärr med dig, Linux utanför serverrummet passar nog bättre på företagsdatorer där man har IT support som vet vad de håller på med och kan ringa Novell/Red Hat när något går helt överstyr. Jag skulle inte installera Linux hos några släktingar heller eftersom jag inte är beredd på att komma farande och ge support så fort de stöter på något problem.

Och nä, Windows är inte heller helt problemfritt men det är garanterat lättare för dem att få hjälp med det, plus att vad de nu än köper för något att plugga in sannolikt kom med en drivrutin för just windows.

Ska man köra Linux, vilket absolut går utmärkt hemma, måste man vara beredd på att lära sig en del tricks.

johnh3s bild

Trots allt är ju Ubuntu mycket lättare nu än för några år sen, det mesta funkar ju numera. Det som saknas är väl designen. Men kommande 10.04 ska ju putsas upp med nytt tema och bort med det bruna.

Så den versionen vore väl lämplig att börja sälja i nån kedja i en liten skala till att börja med.

Då har man som konsument ett val om man nu inte vill köpa med Windows. Annars får man väl göra som hittils, köpa en ren dator i en mindre lokal datorbutik och installera operativsystemet själv.

valdermans bild

Att sälja Ubuntu vore inte värst lämpligt, nej, med tanke på att varje version för med sig allvarliga regressioner som inga utvecklare egentligen bryr sig om. Det finns inte längre något intresse av att skapa en seriös produkt; nu handlar allting om sensationsrubriker och den feature som Shuttleworth för tillfället tycker är häftigast. Dessutom har man lagt sig till med ovanan att skeppa diverse teknologier som andra distar bedömt vara för instabila, i hopp om att få lite rubriker om att vara "först."

Nej, att pusha Ubuntu som det bästa Linux har att erbjuda och en seriös Windowsersättare vore verkligen den sista spiken i Linuxkistan.

--

johnh3s bild

Ubuntu är kanske inte bäst men den är den största Linux disten oavsett vad man tycker om det. Angående att man inte kan skeppa med MP3 är väl omdiskuterat också (som jag läste i nåt inlägg). Det är ju flera som gör anspråk på att ha patent på det formatet och den soppan är väl inte avgjord ännu:

http://en.wikipedia.org/wiki/MP3#Licensing_and_patent_issues

Åtminstone i Europa kan vi skicka med alla mediacodecs, det skulle Ubuntu också kunna göra här om de ville. Det är ju det Linux Mint gör:

http://linuxmint.se/om-linuxmintse/om-linux-mint/

Ska man sälja några Linuxburkar i exempelvis Elgiganten ställer nog en köpare det kravet att allt ska funka "out of the box"

elwiss bild

Jupp, oavsett om det är kameror, mobiler ipodar och annat. Gör det det? Jag vet faktiskt inte för jag har inte testat, jag har bara min pingvin att knacka kod i.