Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Flash programmering

hej

Tänkte kolla om det finns något program till linux där man kan göra flash spel,filmer osv? Kollade runt en del på nätet men hittade inte så mycket. Fanns några program där man kunde skriva kod men man verkade inte kunna göra så mycket mer. och det fanns inga bra tutorials (inte vad jag såg ialla fall). Så det känns inte som det finns något bra program. å om det nu inte finns några bra program. varför är det så då?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

LAltinells bild

Beror inte detta på att flash är ett stängt format?

Jag använder i alla fall virtualbox->Windows XP->Adobe Flash CS4

dementias bild

Funkar det bra att köra i virtualboxen? känns som det lätt skulle bli laggit när projekten växer.

LAltinells bild

Jag tycker det fungerar bra. Det beror ju givetvis på hur kraftfull din maskin är, men generellt sätt inga problem!

Kristians bild

Kan du leva med Silverlight så kolla in MonoDevelop,  Miguel och co jobbar hårt på den fronten

---------------------------------------

Lyfangs bild

Sothink SWF Quicker V5.0 klarade av att exportera en swf i Wine 1.1.41. Sothink SWF Quicker V5.0 är gratis i 30 dagar.

Wine

http://www.winehq.org/

Sothink SWF Quicker

http://www.sothink.com/product/swfquicker/index.htm

Ett enkelt spel gjort med Sothink SWF Quicker:

http://www.sothink.com/product/swfquicker/samples/game/ghost.htm

Jag tror det ska gå att göra en swf film av en mpg film, såg ut som det var möjligt genom att importera och exportera en film.

dementias bild

om man jämför sothink swf quicker med adobe flash cs4 vilket är då bäst? såg att dom såg väldigt lika ut.

Lyfangs bild

Adobe Flash CS4 kostar mer än Sothink SWF Quicker, testa båda om du har möjlighet. Med Sothink SWF Quicker V5.0 har du 30 dagar att prova programmet (gratis).

Adobe Flash CS4 verkar inte fungera i Wine för tillfället:
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=15100

dementias bild

man kan ladda ner en test version på adobe också i 30 dagar. näe man får använda virtualbox å tex xp i den å köra flash i det. Men ska testa sothink swf quicker. alltid kul att testa nya program:)

Lyfangs bild

Sothink SWF Quicker V5.0 körandes på Wine 1.1.41 klarade t.ex. inte att genomföra "Banner Wizard". Kanske en anledning till att även köra Sothink SWF Quicker i VirtualBox, ist för med Wine.

valdermans bild

Dock måste du inte ha CS4, speciellt inte om du just börjat. Flash MX 2004 ska så vitt jag förstått funka utmärkt i Wine.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

dementias bild

näe jag vet. vill helst ha något lika aktuellt/bra som det fast fungerar till linux och helst gratis:) Valde att jämföra med adobe endast för att det är det som används 9 av 10 gånger.

valdermans bild

MX 2004 är dock från Macromedia strax före de blev uppköpta av Adobe, så det är en ganska direkt föregångare till CS*-serien. Att stirra sig blind på versionsnummer är bara fånigt; extremt få människor har någon som helst nytta av att uppgradera Photoshop efter version 7.0 eller så. Börjar man precis med Flash kan man precis lika gärna använda en version med några år på nacken. Eller köra en nyare version i VM.

Gratisalternativ tror jag dock det är ganska ont om.

--

Lyfangs bild

Vart får man tag i Flash MX 2004 idag?

valdermans bild

Har inte den blekaste aning om var man får tag i det på laglig väg. Jag mindes bara att det var vad vi använde till webdesignkursen i gymnasiet (till att göra fåniga flashloopar - det enda legitima användningsområdet för Flash idag) och att det fungerar bra med Wine.

--

dementias bild

fast nu handlar det inte om att stirra säg blind på versionnummer. att välja ett program som är 6 år gammalt och när det inte finns någon support/aktivitet runt det känns ganska fail. Och det klarar ju knappast av lika mycket som nyare program tex  actionscript 3.  så jag håller verkligen inte med att man "kan lika gärna lära sej nått gammalt om man är ny" om man ska börja lära sett ett program/skrift osv så ska man ju självklart börja med det programet som har mest att erbjuda både inom användarvänlighet och egenskaper. speciellt så ska man ju välja ett program som har mycket guider och sånt på nätet så man kommer igång. Det finns ju ingen anledning att lägga ner tid på att lära sej gamla program.

VM?

a det verkar inte finnas något direkt utbud av gratisprogram.

valdermans bild

Varför har du alls Flash i åtanke om du vill ha någonting med brett stöd och bra dokumentation?

--

Lyfangs bild

Say goodbye to Microsoft Silverlight and Adobe Flash with HTML5?

http://dev.w3.org/html5/spec/Overview.html

(Frasen är delvist tagen från http://goodbye-microsoft.com/)

dementias bild

Jag har redan flash på datorn. fast då på windows.  men jag vill helt gå över till linux och då behöver jag något flash program. Tycker det finns väldigt bra stöd och dokumentation på nätet om adobe flash då. finns även väldigt många olika filmer.

LAltinells bild

Jag har hittat ungefär lika mycket guider till ActionScript 2 som till ActionScript 3 (Flex).

Jag började att lära mig AS2 eftersom det var Flash MX på datorerna i skolan. Installerade sedan CS4 hemma, började på ett nytt AS2 projekt och när jag skulle fortsätta med det i skolan... Ja, det fungerade givetvis inte! Om du sitter i en fast miljö, välj samma version hemma. Dock är CS4 layout mycket trevligare, men jag värdesätter funktion före! Wink