Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Multimediasystem till bil

Hej alla.

En liten fråga.

Vi kan alla diskutera hur moget linux är idag etc

Men i en kontrollerad, låst miljö är Linux lika bra (om inte bättre) jämfört med t ex Windows.

Nu till min fråga:

Tanken har slagit mig att slita ut min navigator (som Subaru ska ha typ 4-5000kr för en nyare DVD-skiva) och smacka in en nanITX med diverse godis som mplayer och en massa annat.

Tanke efter tanke passerar och jag börjar fundera på Navit och varför inte ett 3G-modem m.m.

Men första anhalten är såhär: Jag är ute efter, helst, en färdig dist (då jag är totalt inkompetent på att koda) som smackar en startskärm avsedd för just touchdisplay...där man enkelt har en knapp för varje app.

Det jag skulle vilja starta med är Navit (eller en annan navigatorapp) och en BRA och snygg multimediaspelare, främst för musik.

Någon som vet om något sånt här projekt?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jonasbjorks bild

första som dyker upp i mitt huvud är ubuntus netbook remix som har ett anpassat GUI för små skärmar. det, eller Moblin kanske är något att bygga på? Touchfunktionen är en drivare i Xorg, så du kan köra GNOME eller KDE om du vill.. Smile

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

mindlights bild

Jo... fast det är inte optimalt ändå. Jag skulle vilja ha det ännu mer slimmat. Som en kontrollpanel för just de sakerna som behövs i ett bilsystem. Stora knappar m m.

Helt ärligt.

En startmeny att villa bort sig i när man färdas i 110? Nah...

Bra idé men redan funderat på den och det känns inte helt rätt.

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

jonasbjorks bild

Jag tycker det verkar som om man har rätt stora ikoner.. 

http://linux.softpedia.com/screenshots/Ubuntu-Netbook-Remix_1.png

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

mindlights bild

Jo, men på 9 tum, körandes i bil vill du ha större knappar och färre val.

Att läsa text är inte att tala om?

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

leochingkwakes bild

hallo mindlight...

tänkte tipsa om några sidor som kanske kan hjälpa dig att komma vidare. då jag varken har körkort eller bil så har jag inte läst så noga på sidorna...

http://www.timekiller.org/carpc/

http://linuxologist.com/linuxhowto/a-geeks-guide-how-to-pimp-your-car-wi...

hoppas det hjälper Wink