Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Vad gör man med en gammal laptop?

Jag köpte en gammal laptop på loppis idag för 150 pix.

Men vad i hela friden skall jag ha den till? Vi kan nog anta att batteriet är stendött, den blir inte mer bärbar än så långt sladden räcker, så diskussionen kan omfatta även stationära datorer om någon har något att tillföra vad gäller dem.

Hittils har jag kommit på följande möjligheter:

* Plugga i en USB-disk och ett USB-nätverkskort och göra en filserver.  Men förmodligen är det bara USB 1.2 i den, så det blir låååångsam access till de filerna.

* Installera en VNC/RDP klient, eller confa X på något listigt vis, och ha den som terminal någonstans i lägenheten. Finns det någon färdig dist som fixar det med tjusigt användargränssnitt?

* Installera DOS och försöka hitta drivrutiner till ljudkortet och ha den som retro-maskin att spela gamla spel på.

* Köra nollmodem eller nätverk till media-datorn och ha den som flashig fjärrkontroll till musik och film.

* Installera EMACS eller någon annan editor/textredigerare och ha den som ordbehandlingsmaskin när man inte får bli distraherad av så mycket bling.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pluckers bild

Jag byggde om en gammal laptop till en digital fotoram. Kör allt i RAM så att jag kan spinna ner hårddisken efter uppstart (den väsnades alldeles för mycket). Fotona ligger på en server och är tillgängliga via NFS.

/Micke

Lyfangs bild

iaidokas bild

Ang Terminal med X11 över SSH:

Hur funkar det att köra avancerade skrivbordsmiljöer över SSH? Både rent tekniskt och prestandamässigt.

Jag har gjort liknande projekt förr, och då körde jag FVWM2 och TWM, det har funkat bra.

Ev skulle man kunna dra lite nätverkssladd och köra XDMCP igen, inget är så trevligt som att logga in genom den svart-vita XDM-login-rutan. :-)  Skön retrokänsla.

Test.

andys bild

Vad är det för spec?

iaidokas bild

Compaq Armada M300.  Så en p3a med minst 64MB ram, jag har inte bootat den än så jag har inte koll på övriga egenskaper.

Jag är lite sugen på att skaffa en IDE->SDHC adapter och köra den med ett minneskort istället för hårddisk, borde göra den hyffsat tyst.

Test.

andys bild

En såndär har jag haft, försök byt disk så blir den snabbare, den stöjder även 384 mb ram.

Helt ok som surfburk.

iaidokas bild

Drog igång den igår och installerade ubuntu.

Den hade inte orginaldisken, utan en 30GB disk. Maxat ram 64MB+256MB. Och batteriet har (enligt ubuntus batterimätare) fortfarande nog med ork för att driva datorn i en timme.  Inte illa för en nästan tio år gammal dator. Smile

Mitt gamla Orinoco PCIMCA wifi-kort stödde inte den nya krypteringen jag har på det trådlösa nätet. Frågan är om man skall backa till lägre kryptering eller skaffa ett nytt nätverkskort. Eller helt enkelt dra fram lite nätverkssladdar i lägenheten.

Finns det någon bra sammanställning över saker man kan tweaka i ubuntu för att det skall vara uthärdligare på en gammal maskin?   Det kan bli responstid på någon sekund när gnome skall drivas runt.

Skärmen är förvånansvärt trevlig, tangentbordet helt ok.

Test.

FoHs bild

Du kan inaktivera Nautilus förhandsvisningar av olika filer åtminstone. Gör väl kanske inte jättestor skillnad om man inte har en massa filer på skrivbordet iofs...

Pettmans bild

Kanske byta till xubuntu, har för mig att xfce är lite lättare än gnome.

jonasbjorks bild

Jag skrev ett par artiklar i wikin om sånt för något år sedan, kika på:

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

vfrs bild

En M300 har jag också. Och den är inte uträknad ännu. Det är fortfarande min huvudsakliga bärbara maskin. Fast det kanske säger mer om mig än om datorn Smile.

Visst, den är gammal och långsam med dagens mått. Men, den är riktigt liten och trevlig. En av dom klart bästa bärbara datorerna från den tiden. Det är egentligen bara riktigt moderna nettops och laptops som slår den i storlek. Jag har varit på väg att byta den till en nettop flera ggr, men insett att jag skulle sakna den underbara skärmen med sitt 4:3-format.  Oslagbart när man bläddrar i kod eller surfar på ett forum.

Jag har uppgraderat till 64+256MB RAM och 60GB hårddisk. Det gör den uthärdlig att jobba med. Batteriet är den enda riktigt svaga punkten.

Pettmans bild

Skönt att se att jag inte är den enda som tycker att wide-screen mest är blaj.

andys bild

Jag med,

Jag upptäckte eftår att jag inte ahr nån nytta av min 17 tums wide laptop, när jag surfar intenet sidorna är optimerade för 15.

Dock justerar linuxportalen in fint.

MangemannXs bild

Hej ! När det gäller ett dåligt batteri så kan man ju köpa bra celler till hyfsade priser på många olika ställen bla. Biltema .Om man är lite händig så kan man ju "knåpa" ihop dessa med en lödkolv (och man är försiktig med värmen) till den peng/prestanda man önskar på batteripacken och lägga in i det gamla höljet. 

Knåpa på !

andys bild

Det blir nog samma pris att köpa tredjepartsbatterier, komplett i hölje.