Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Beta-KDE4

Har länge viljat ge Kde4 en chans, för att jag tycker det är väldigt snyggt och stiligt till skillnad från jättetråkiga Gnome. Och jag har gett Kde4 flera chanser, men blir så irriterad varje gång...Blir aldrig Kde4 "färdigt" minst en gång varje gång man använder det så kommer Kde's äckliga förbannade jädra "kraschhantere" upp! Senast idag, när jag försökte få igång mitt trådlösa internet kom äcklet upp.

Finns det någon i hela universum som INTE använder sig internet på sin desktop tro? Det tror inte jag, och då tycker jag att Kde borde prioritera just sådana saker väldigt högt, för det är riktigt pinsamt att sånt sker även fast det är år 2010! Pinsamt pinsamt. Kde blir nog aldrig riktigt "färdigt"(förstå mig rätt när jag skriver färdigt)

Sist för kanske ett halvårs sedan, testade jag Kde 4, det var så många buggar, helt otroligt att dom släpper det så som färdigt, med en massa medvetna buggar??? Jag har Xubuntu på laptopen, installerade kubuntu-desktop på denna, för skoj skull, tänkte att nu måste det vara bättre, det är det också men inte riktigt bra ännu, Trådlöst internet samt mobilt bredband fungerar EJ med Kubuntu för mig.

Det hade varit bättre om Gnome och Kde slog sina vattenskallar ihop och byggde den ultimata skrivbordshanteraren.

För övrigt, är det fler än jag som år efter år ALLTID har problem med flash på vissa sidor? Typ på www.ginatricot.se

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

JanPihlgrens bild

Jag tycker inte du ska klaga på KDE utan påUbuntu.

Ubuntu använder ju i första hand Gnome och anpassar sin distribution till Gnome.

Jag använder Mandriva sedan mer än 10 år och har knappast några problem med KDE. Vist det förekommer men inte oftare än omkring 1 gång i kvartalet. Och jag surfar hela dagarna samt använder ftp för filöverföring.

Mitt förslag är: Byt till Mandriva om du vill ha en stabil funktion av KDE. Wink

så slipper du dina problem.

Ha det// Jan P

krippas bild

Jag tror du vet mycket väl att Kde4 har, och har haft en hel del buggar, bara första uppdateringen var det väl över 400 bugg-fixar, och det var inte 400 fixar för kubuntu utan Kde...Jag har kört Mandriva en del(morsan har det), riktigt bra, med Gnome,  en genomarbetad dist...Men då jag är mycket mer van vid debian så får jag hålla mig till det, jag gillar att använda "Terminalen"(CLI) och det stämmer inte riktigt överens med kommandona...

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

FoHs bild

Just nätverksappleten i Kubuntu är erkänt buggig. Många som har problem med det, så det är inget som KDE ska klandras för. För att rättvist kunna bedöma huruvida KDE4 är buggigt eller ej så bör man göra tester med fler distributioner. Och naturligtvis med de senare versionerna av KDE4 eftersom de tidigare vara väldigt buggiga.

extons bild

Du har helt rätt i att Mandriva och KDE4 går (särskilt) bra ihop. T o m alldeles nya KDE 4.4.1 fungerar utan problem.

LINUX.EXTON.NET

extons bild

Jag använder KDE4 i de flesta linuxdistar. Problemen är ytterst få och aldrig av det allvarliga slaget. Visst händer det att något program kraschar, men det har hittills aldrig lett till dataförluster eller dylikt för mig.

LINUX.EXTON.NET

krippas bild

Nä, det är inte det jag säger, det var aldrig prat om dataförluster eller liknande! Det jag säger är att kde har för många buggar, kraschhanteraren dyker alltid upp någon gång under en längre session...Men det verkar ju bara som att jag har dom problemen, vilket jag tycker är VÄLDIGT konstigt då har jag testat Kde4 på tre utav mina datorer, och det har varit likadant på alla...

Men ok, jag ger mig, jag gör väl fel någonstans, from nu är KDE4 näst intill helt buggfritt Smile

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

extons bild

Du kör som sagt kanske "fel" dist?

LINUX.EXTON.NET

krippas bild

Jag gör väl kansk det, jag kör Ubuntu på min stationära, och Xubuntu på laptopen, å det är på den jag provar Kde4...Jag tycker Kde4 e grymt cool, stiligt, då är det så tråkigt att kubuntu e buggit och att Debian e så tröga med att vara up-to-date. Som sagt så e Gnome väldigt tråkig miljö. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som gör det så trist, även fullsmetad med compiz-effekter å nya teman och iconer så blir det inte riktigt bra ändå. Grafiken blir liksom "torr" änna, torra färger eller hur jag nu ska uttrycka mig...

johnh3s bild

Mandriva 2010 funkar bra med KDE4. Men jag tycker även Pardus 2009.1 är ett bra val.

Jag gillade den gamla KDE3 bättre måste jag säga.

Jag känner inte igen din beskrivning och det var länge sedan jag råkade ut för en krash i KDE4 (tidiga versioner krashade en del).

Samt flash sidan som du länkade till fungerade utmärkt för mig om det nu inte var något specifikt som krånglar som jag missat.

Jag kör slackware-current med KDE4.3.5.

krippas bild

Mobila bredbandet fick jag igång genom att byta ut knetworkmanger mot nm-applet...Knetworkmanager är nog inte riktigt frisk ännu tror jag