Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Counter-Strike i t.ex VirtualBox, fungerar det?

Jag har en laptop med ganska bra prestanda. Core2Duo 2.8GHz och 8GB RAM. Den kör idag Windows 7 och min son spelar ibland Counter-Strike och Counter-Strike:Source på den. Garys Mod tror jag något heter också. Dvs, en massa Steam-baserade spel.

Jag har, som den ansvarsfulla pappa jag är, börjat fundera på att installera Linux på laptopen och låta honom köra det istället. Men frågan är om spelen fungerar i t.ex. VirtualBox. Jag har provat att köra Counter-Strike genom WINE och det fungerar, om än väldigt långsamt vid uppstart.

Kör du själv Steam-spelen genom virtualiserad Windows på Linux? Kan du berätta hur det fungerar? Fungerar OpenGL genom virtualisering över huvud taget?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Ja, OpenGL ska fungera i Virtualbox med 32-bitars XP eller Vista: http://www.virtualbox.org/manual/ch04.html#guestadd-3d

Frågan är nog bara vilken prestandan blir. Det är väl inte helt säkert att allt fungerar riktigt som tänkt heller. Skapa en virtuell maskin och testa. Den kan ju enkelt flyttas till laptopen sedan, om det fungerar tillfredsställande.

jonasbjorks bild

Den länken motiverade mig att prova detta. Kommer bli skoj! Ännu mer spännande om jag kan skapa en virtuell maskin som är installerad och klar och kopiera den till en ny fil. Om grabben krashar maskinen kan jag snabbt återställa den. Mycket spännande scenario!

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

andys bild

Kanske det finns stöd för det i playonlinux som finns i ubuntu och fungerar bättre än i wine?

JaG är otroligt imponerad av wine, jag köpte ett gammalt spel NBA Live 2007 för nostalgins skull, det gick och insstallera och spela i wine, men är lite långsammare än i windows.

Tur att man inte är snabb i spel längre.