Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hjälp med ssh pm-suspend i shell script

Jag skulle behöva hjälp med att få pm-suspend att funka från en annan dator i ett shell script.

Jag är mycket ny i Linux värden och även i programmering och shell script.

Jag har dock installerat Ubuntu 9.10 på en gammal dator som vi har alla familjens bilder på och så har jag installerat Ubuntu Server 9.10 på en annan dator och skrivit ihop ett shell script för att göra regelbundna incrementella backups med rsync.

Allt funkar som det skall och jag har fått servern att väcka klientdatorn med PowerWake vid backup, men jag skulle även vilja att servern skickade kommando att försätta klienten i vilo eller vänteläge efter avslutad backup. I slutet av scriptet har jag därför lagt in:

ssh 192.168.0.103 'pm-suspend'

Detta funkar såtillvida att klienten går ner i vänteläge, problemet är bara att servern tycks vänta på info från klienten och kommer inte ur scriptet förren man väcker klienten igen eller trycker Ctrl+C. Däremot funkar det med:

ssh 192.168.0.103 'shutdown -P now'

men jag vill helst inte stänga av klientdatorn i onödan.

Jag gissar att detta handlar om att servern fastnar i en ssh uppkoppling och väntar på att klienten skall svara, men jag förstår inte hur jag skall komma ur det. Har försökt med -o ConnectTimeout=20, men det funkar inte så jag antar att jag har missförstått den funktionen.

Tacksam för hjälp.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pluckers bild

Aktivera ett "at-jobb" på klienten till att köra t.ex. 5 minuter senare.

ssh 192.168.0.103 'echo "pm-suspend" | at now + 5 min'

/Micke