Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Sätta lösenord/skapa användare från kommandoraden

I Jaunty använde jag

echo "demo:$1$Bf8VQbbR$UD0SDdPFVF7xWoISKcyB81" | chpasswd --encrypted

för att ställa in ett redan krypterat lösenord ("test") som lösen för användaren "demo".

Sedan Jaunty 9.04 så har man tagit bort möjligheten att använda switchen --encrypted. Finns det något annat sätt att sätta ett redan krypterat lösen på en användare?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

fredentofts bild

Såhär kanske?

sed -i 's/\(demo\):[^:]*/\1:$1$Bf8VQbbR$UD0SDdPFVF7xWoISKcyB81/' /etc/shadow

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

cryingfreemans bild

Oj, ja det kanske skulle funka. Smile Löste det lite mer n00bigt genom att använda ett kommando istället.

usermod -p $ENCPASS username

För att lägga till en användare körde jag

useradd -m -s /bin/bash -p $ENCPASS username

Det skapar hemkatalog (-m) sätter shell (-s) och sätter lösen till det krypterade $ENCPASS på användaren.

Det finns tydligen många ändar på ett spett... Wink Tack för hjälpen hur som helst.

linuxnyheter.se

fredentofts bild

Dina lösningar ser bättre ut, jag gick mer på quick-n-dirty

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-