Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Göra säkerhetskopia av original DVD till DVD-R?

Jag har barn. Barn är inte så försiktiga med DVD-skivor (eller CD heller för den delen). Jag är dessutom emot piratkopiering, så jag hamnar i ett konstigt dilemma.. När jag har köpta DVD-filmer som jag enkelt skulle kunna ladda ner från nätet i form av t.ex. DivX eller vad det nu är som körs idag..

För att skydda mina köpta originalskivor mot repor och barnens hårda behandling har jag, efter misslyckad barnuppfostran som går ut på att man är försiktig med skivorna och stoppar dem i fodralet när man sett filmen, googlat en del och testat något som heter DVD Shrink i Windows.

DVD Shrink var ganska enkel att hantera. Jag stoppade in DVD-skivan och i DVD Shrink valde jag vilken titel från skivan jag ville kopiera och en timme senare hade jag en ISO-fil av det. Från dual layer (DVD9) till single layer (DVD5) som jag sedan kunde bränna ut på en DVD-R och köra i den stationära DVD-spelaren vid tvn.

En ganska enkel lösning men nu kommer det upp frågor i mitt huvud, som jag tänkte ni har svar på..

1. Får man göra så här? Förr vet jag att man, enligt lag, fick göra kopia på ett original som man köpt. Hur är det med den nya lagstiftningen, är jag kriminell nu?
  2. Finns det något enkelt program (liknande DVD Shrink) för Linux? Det finns en uppsjö med DVD-rip program för Linux och jag vill inte testa alla. Enklare att fråga er om er erfarenhet Wink Vilket program använder Du för att göra backup på dina DVD-filmer?
  3. I ett längre perspektiv skulle det nog vara ganska trevligt med någon form av media-center hemma. Ungarna skulle slippa byta skivor och jag skulle slippa bränna ut det på fysisk skiva. Finns det något media-center som klarar av att köra DVD-film från ISO-filer (vilket jag upptäckte att VLC klarade av) ?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Vilken ny lagstiftning är det du tänker på? Så vitt jag vet har lagstiftningen på denna punkt inte förändrats till det sämre, utan det är bara lagstiftning relaterat till nätet som förändrats. Att göra kopior för enskilt/privat bruk är så vitt jag vet fortfarande helt ok.

Jag har för mig att DVD Shrink är ett av de där programmen som faktiskt fungerar helt ok genom Wine. Det kan vara något annat, likartat program jag tänker på... Testa med Wine! Annars finns ju K9Copy som ska göra samma sak.

XBMC och forkar av det klarar av ISO- och IMG-filer.

benzins bild

jepp, kopior för eget bruk är helt ok att göra.

leochingkwakes bild

DVD95 finns ju till linux och det fungerar ungefär som DVD Shrink.

tufftuffs bild

K9Copy har jag använt. Funkar OK att kopiera DVD9 till DVD5, iallafall första gången. Jag lärde mig att starta om programmet ifall jag skulle kopiera en till! Men det är ett par år sedan, så kan vara annorlunda nu.

fnurrs bild

1. Nej, du är inte kriminell, du får göra kopior av lagliga förlagor såsom egna original.

2. K9copy är ett bra program i dvdshrink stil. Vill du köra dvdshrink fungerar det utmärkt i wine. Men K9copy är lika bra. Du kan enkelt ta bort menyer och bara kopiera själva filmen, då slipper barnen se massa skräp och hantera idiotiska menyer också.

Du kan också testa handbrake om du vill göra mkv-filer istället, tar mindre plats och är mer lämpade för mediacenter.

3. Jag kör en lite atomdator med nvidia grafik med xbmc som mediacenter, fungerar ypperligt och ganska billigt.

jonasbjorks bild

Postar du bara en länk i din kommentar får du nästan räkna med att bli CAPTHED! Smile Tack för länken, skall testa några program. Återkommer med resultat!

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

Kan informera om att jag inte sätt capthan på väldigt länge så är helt nöjd angående den biten, så jag bör nog byta text.

*Redigering: borta Smile