Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nätverksproblem

Har en dator med Windows Vista och en med Ubuntu 9.04

På Vistadatorn kan jag flytta och kopiera filer i båda riktningarna mellan utdelade mappar

På Ubuntudatorn kan jag flytta och kopiera filer från Vistamapp  till Ubuntumapp, men inte tvärtom.

När jag försöker kopiera eller flytta från Ubuntumapp till Vistamapp säger Ubuntu att jag inte har behörighet

till en sådan åtgärd.

Vad gör jag för fel ?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Du måste vara root.

LINUX.EXTON.NET

tufftuffs bild

Nej, man måste inte vara root, ett annat sätt är att montera vista-partitionen så att man som lämplig användare får skrivrättigheter.

fredentofts bild

På vilket sätt skulle root på klientdatorn ha större skrivrättigheter än en vanlig användare på samma smb/cifs-montering? Jag skkulle snarare tro att det är säkerhetsinställningarna på windowsdatorns utdelning som inte tillåter skrivning.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

extons bild

Du har kanske rätt. Jag läste inte så noga. Såg/förstod inte att Samba var inblandat.

LINUX.EXTON.NET

jentins bild

Tänk på att gör du ändringar i nätverksinställningarna i Vista för olika åtkomster så måste du starta om Vista även om Vista in säger att du måste det för att ändringarna skall slå igenom.

fredentofts bild

Vilket lyft, man har gått från att alltid säga att man ska starta om ,även om det inte behövs egentligen, "för säkerhets skull" till att inte berätta när man verkligen behöver göra det...

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

marremuss bild

Kul, jag gillar den.... Undrar vad Microsoft gör härnäst för att göra livet surt för sina kunder....

Ora et Labora