Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Förhindra screenblank vid inaktivitet

Jag använder ibland min netbook till att spela upp film, men den gillar att spara ström genom att slå av skärmen efter ca. 20 minuter utan mus- eller tangentbordsinmatning. Hur förhindrar jag detta?

Kör Debian med Xmonad som fönsterhanterare, så jag gissar på att det är antingen laptop-mode eller sysctl jag måste pilla med (dvs. ingen gnome-control-center eller liknande.)

Har googlat termer som "linux prevent screen blank" men utan att hitta nåt vettigt.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

xset -dpms
xset s off

kanske?

slår iofs av strömspar och skärmsläckare helt... har det dock på min dator med openbox...