Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

3Bredband kontant

Tänkte skaffa 3Bredband Kontant. Modemet Huawei E122 ingår i detta paket. Skulle bara vilja ha någon kommentar om någon här på LP använder denna tjänst och har några synpunkter? Fungerar modemet i Ubuntu (eller annan dist.)?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

andys bild

Jag använder inte kontanttjänsten utan deras abonnemang.den räcker för mina behov.

Har använt tjänsten i 4 år och för mig fungerar det bra, det har aldrig legat nere.

Är det nåt som fungerar bra hos tre så är det denna tjänst, Även jag funderar på att köpa detta med kontantkort då jag behöver ett modem som stödjer mer än 384 kb ut vilket e122 gör.

Hellre 3 än Tele2.

fredrikperssons bild

Det fukar med OpenSuSE 11.2, modemet kopplar upp sig och lysidioden lyser att modemet är uppkopplat. Men KDE säger att modemet inte är aktiverat och jag kommer inte åt något internet. Än så länge har jag inte hittat något användbart tips på google om hur man löser det där sista problemet. Med andra ord så fins det en chans att det fungerar med Ubuntu...

//Fredrik

//Fredrik Persson

andys bild

Har du konfigurerat telefonnummer och apn?

fredrikperssons bild

japp, och lysdioden lyser blått, vilket tyder på att modemet är uppkopplat (eller har jag missförstått något?).

//Fredrik Persson

FoHs bild

Det betyder inte att det är uppkopplat, tror jag, utan bara att du har täckning. Tror de lyser i olika färg beroende på vilken sorts täckning.

KNetworkManager har ju en hel del problem, så personligen hade jag nog testat med en annan skrivbordsmiljö för att se om det möjligtvis kan vara problemet. En LiveCD förslagsvis, så man slipper installera en hel skrivbordsmiljö till. Sen kan det väl vara intressant att se i loggen vad som faktiskt händer. Bör finnas detaljerad information i daemon.log angående NetworkManager.

andys bild

Det lyser blått i olika färger.

Kolla i /etc/resolv.conf om det står något i den filen när du har kopplat upp dig?

Är systemet helt uppdaterat?