Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Debian 5.0.4 startar om / problem med tilldelning av ip.

Hejsan,
sitter och klurar lite på ett par funderingar.
Debian 5.0.4
Linux 2.6.26-2-amd64 #1 SMP Tue Mar 9 22:29:32 UTC 2010 x86_64 GNU/Linux

* När nätverket ska upp vid boot så får den endast upp eth1 som är det lokala nätverket. men inte eth0 som är externt.
Jag får inte upp eth0 fören jag har tagit bort default gw på eth1 i "route". Först då kan eth0 få ett ip och default gw sätts på eth0 som det ska vara. Båda interfacen ska få ip via dhcp. Eth1 är kopplat till de lokala nätet som får ip från en router.  
Hur undviker jag att den sätter gw på eth1 vid tilldelning av ip via dhcp, eller "måste" den ha fast ip?

* Av någon anledning så har burken fått för sig att slumpmässigt starta om sig själv. Ett par gånger så starta den om pga jag starta vmware på burken, gick inte att få igång vmware utan att den starta om direkt! Men nu kan jag starta vmware utan problem, utan att ha gjort något.
Nu när den bara står igång så kan den få för sig att helt utan anledning starta om. Finns de något sätt att försöka lista ut vad detta kan bero på? testa minnet på något sätt? Försökt leta i loggar men ser inget direkt som är fel.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

hoths bild

Testa att köra datorn på en live-skiva/sticka några timmar för att utesluta OSet. Fortsätter datorn att slumpmässigt starta om så är det sannolikt hårdvarufel.

----
Linux växer snabbast!

mrhummfs bild

mm kan kanske vara.
Men den stod i gång i över 190 dagar innan jag tog ner den. Sen bytter jag chassi och körde uppdatering av systemt och då började detta fenomen.
Nu har den varit igång i endast 27 timmar..
Får väl se.. Annars kanske man bör testa ramminnet.. tänkte mest om någon hade ide om vad som kan vara galet..

pettssons bild

Du har inga "extra" distanser under moderkortet. Jag lyckades få en burk att bete sig helt sjukt konstigt genom att glömma o ta bort en distans. Men det första som du bör kolla är nog minnet. Det är bättre att gära den enkla kollen än att börja skruva isär den igen.

In Coffea veritas - Sanningen finns i kaffet.

mrhummfs bild

Nja, de tror ja inte. Va jätte noga md just den delen..

atas bild

Kör du "networkmanger" eller något liknande?

Kan du visa påde eth0 och eth1 med ifconfig? Funkar det är det väll bara att testa manuellt istället för systemets konfigurationsfiler.

Det andra problemet låter ju som nämns ovan som problem med minnet.

mrhummfs bild

när burken har bootar upp så kan jag se både eth0 eth1. Dock är det endast eth1 som har ip det lokala.
Eth0 får inget ip eftersom Eth1 har kontakt med internet. via en router, skulle jag tro?

För att Eth0 ska få ip blir de till att köra:
 route del default eth1
/etc/init.d/networking restart
Sen får den ip

Sen till mitt andra problem.
Har nu bytt minnen till helt nya. Problemt är kvar. Sad börjar tro att de är något med vmware.

Fast direkt efter jag hade satt i nya minnen så provade jag testa köra igång vmware då funkar det.
Men nästa gång var de lika igen med att den rebootar direkt.

Börjar fundera på att prova att installerar om skiten,, men är så mycket jobb bara.

pingus bild

Jag har råkat ut för detta med plötslig omstart (ibland tvärhäng) ett par gånger.
Det som varit senaste året har varit fel med grafik-drivisar. Vad har du för kort & drivrutiner?
Exvis på min nuvarande amd64 med kort "ATI Radeon X1200 Series" löstes problemet genom att ta bort "xserver-xorg-video-ati" & "xserver-xorg-video-radeon" i stället valde jag "xserver-xorg-video-radeonhd". (Senare bytte jag till ATI:s egna, funkar också klockrent.)

En gång (men det är några år sedan, 5 kanske) orsakades krasch/omstart av paketet "gpm" - musdrivis för textläge.

Eftersom ingenting loggas - vilket är standard vid hårdvarukrasch, det blir liksom tvärstopp - är det ju svårt att veta. Trial & error gäller!

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

mrhummfs bild

Hur som har det gått så långt att jag har skickat in moderkortet på garantin. för att de ska kolla så det är helt.. Nu hoppas jag bara att det är något fel på det :/
Det visade sig att det va fel på moderkortet oxå.

Dock sitter jag här nu med nytt moderkort/minne .. och felet är kvar... Nu börjar de fasen luta åt att prova att installera om ..