Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nätverk openSUSE och Ubuntu

Hej!

Hur skapar jag ett nätverk mellan min stationära ubuntu och min bärbara med opensuse. Alltså, jag vill kunna komma åt utdelade filer från ubuntu på suse-datorn och vv. Jag kör med kabel till routern med ubuntun och wlan med susen?

Googlar man får man bara upp mellan Linux och Windows

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

benzins bild

Kolla in NFS, funkar perfekt för dina önskemål.

nfs.sourceforge.net/nfs-howto/

ubuntuforums.org/showthread.php

en.opensuse.org/NFS

Mvh B

hoths bild

Skall du ha en mer eller mindre permanent koppling så skulle jag rekomendera NFS. Är det mer temporärt och återkommande så skulle jag istället rekomendera SAMBA. Speciellt ocm du också har en Windowsdator i nätet och vill kunna dela filer med den också. Se denna sida för att dela resurser

http://www.linuxwiki.se/index.php/Blandn%C3%A4tverk_-_dela_resurser

----
Linux växer snabbast!

krippas bild

Jag installerade NFS som hastigast och har bara ställt in på den stationära datorn än. Det verkar inte finnas en gui till NFS tyvärr. Det finns ju bra guider på hur man gör men det är ju lättare med ett grafiskt verktyg... Då jag endast har Win7 för spel så har jag ingen nytta för samba(För samba är väl för endast mellan Linux-windows???)

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

fsns bild

SMB är ett protokoll som bland annat används för att dela filer i ett nätverk, och är det protokoll som används primärt i Windows. Samba är en implementation av SMB som utvecklats för Unixliknande operativ, exempelvis AIX och Linux. Samba innehåller både en klientdel och en serverdel, så en Linuxdator kan vara vilket som, och det går alldeles utmärkt att använda Samba mellan två Linuxdatorer.

NFS kommer ifrån en bakgrund där man hade en stor filserver i mitten och en massa klienter runt omkring, och där användarna av klienter inte hade nån makt över hur och var filssystem skulle monteras, allt sånt sköttas av administratörer i vita labbrockar. Därför kan jag tycka att NFS är lite bökigt att få till snyggt, om man har två maskiner där ingen egentligen har en väldefinierad serverroll, och som bägge kör DHCP, exempelvis. Då passar SMB mycket bättre.

Själv föredrar jag att använda SSHservern som filserver. Fungerar det bara att logga in med ssh på den andra maskinen så fungerar SFTP alldeles utmärkt (om man inte slagit av det i SSHservern). En nackdel här är att alla applikationer måste ha stöd för att accessa filer över SFTP. Om man använder KDEapplikationer så ger deras KIO-system stöd för detta i alla deras applikationer, och jag har för mig att Gnome har nåt liknande.

Med SMB och NFS kan man montera nätverksdisken i operativet, och den blir automatiskt tillgänglig för all appliaktioner. Man kan säkert montera sin SFTP-nätdisk med FUSE-systemet, som är otroligt bra, men det har jag aldrig provat själv. Men SSHprotokollet ger dig ju kryptering, något som NFS och SMB saknar. Autenticering i NFS och SMB kan det också vara lite si och så med.

fredentofts bild

Fuse + ssh = sshfs

Monterar över nätet och bara användaren som monterat har rättigheter i det anslutna filsystemet.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

krippas bild

Ok, tack för ditt välformulerade svar fsn! Är lite klokare nu:-)

Jag tar bort NFS och testar med samba...

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com