Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Grub1 vs Grub2

När jag installerar en dist som använder grub2 hittas inte grub1 distarna som jag tidigare installerat.

Likaledes när jag installerar en grub1 dist hittas inte mina grub2 distar.

Går detta att lösa på något enkelt sätt.

I en övergångsperiod, innan alla gått över till grub2, borde man alternativt kunna välja grub1 eller

grub2 vid installationen.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Är du säker på att Grub2 verkligen blir installerat när du installerar de nya distarna? Vilka är dom? Ubuntu 9.10 byter exempelvis inte ut Grub1 mot Grub2, vilket torde innebära att Grub1-konfigurationen på sin höjd skrivs över.

Grub2 ska ju söka av diskarna efter andra distar automatiskt. Ubuntu 10.04 hittar exempelvis mitt gamla Ubuntu 9.10 och Windows 7. Har iofs inte testat med andra distributioner, men den ska hitta en hel del. Bland annat uppdaterade man programmet i dagarna för att hitta Arch-installationer.

1951s bild

Givetvis hittar ditt Ubuntu 10.04 ditt Ubuntu 9.10 båda använder ju grub2.

Jag trodde att jag var ganska tydlig i min fråga, men då får jag göra den tydligare.

På en rensad dator installerades först Ubuntu 10.04 (grub2), funkar OK

Därefeter installerades Mint8 LXDE (grub2), båda syns i startmenyn.

Därefter installerades Mint 8 GNOME (grub2), alla tre syns i startmenyn

Sedan ersattes Mint 8 GNOME (grub2) med PCLinuxOS 2010 (grub1) och

nu finns bara PCLinuxOS 2010 som val i startmenyn

FoHs bild

Fast Grub2 söker inte efter andra grub-installationer, den söker efter ramdiskar (initrd, om jag förstått det rätt). Det är ju det enda sättet som den kan hitta andra bootbara kärnor, så att säga.

Om du installerar PCLinuxOS 2010 som använder Grub1 sist, så kommer den ju skriva över Grub2 i MBR och inte söka av hårddisken efter andra installationer. Vilket är den stora fördelen med Grub2 över Grub1 i just sådana här fall.

Vad du behöver göra nu om du inte vill installera om allt, är att lägga till någon av de andra installationerna som har Grub2-verktygen i PCLinuxOS Grub1-konfiguration, boota in i den installation du la till och ominstallera Grub2. Då bör alla installationerna hittas.

Kommandona är (tror jag, läs hjälpen för grub-install för säkerhets skull)

sudo grub-install /dev/sdX
sudo update-grub

där X är beteckningen för den hårddisk i vars MBR du vill installera Grub2 (har du bara en är det med andra ord /dev/sda som gäller).

bengan2s bild

jag har gjort precis lika som du o fick samma fenomen,men det finns ett program i pclinuxos som heter redo mbr (masterbootrecord) kör det så hittar det dina andra distar. det funkade iaf för mig.

mvh bengan