Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Kopiera ett windows-system på en disk till en annan disk

Denn tråd började egentligen i

"Kopiera ett linuxsystem på en partition till en annan partition"

men flyttades till egen tråd då jag tyckte att den avvek för mycket från det ursprungliga ämnet.

Hur svårt får det vara att kopiera ett Windows-system, egentligen? Efter att ha gjort allt enligt mina kommentarer i tråden ovan så slutar det med att... disken saknar(sic!) partitioner. Tack för det...

Den gamla datorn vägrar att boota från något annat externt medium än floppy. Den nya astartar från allt, men saknar floppy. Den saknar också PS2-portar vilket gör att musen inte fungerar på live-stickan... :-/ 

Tillbaka till ruta ett. Frustrerad undrar man nu, hur kommer man vidare? 

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pingus bild

Vet inte alls vad HDCLONE gör (det var väl det du använde?), måhända kopieras inte partitionstabell?

Du kan (från live-cd) köra fdisk och skriva in partitionerna som de ska vara. fdisk för Linux ändrar bara partitionstabellen ingenting annat. Jag har provat detta flera gånger - radera partitioner, lägg tillbaka och all data är kvar.

Men obs! det är det enda partitioneringsprogram jag vet som funkar på detta sätt, (möjligen sfdisk har inte koll på det) kör du exvis Windows partitioneringsprogram så ryker all data när partition ändras (har erfarenhet fram till WinXP då.)

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

hoths bild

Ah, OK. Synd att jag inte visste det innan. Nu har jag formaterat om disken....

Plan B är

• Ta fram de ledsna hundögonen och fråga företagets datasupport om de kan Ghosta diskarna.
  • Göra om operationen, som Exton föreslog den, fast göra det på den nya datorn.

Funkar det första så slipper jag trassla med det senare.

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Jag har lyckats återställt stora delar av min hårddisk partitioner trots raderad partitionstabell. Tror det var Testdisk jag använde (förmodligen på Parted Magic-skivan eller System Rescue CD): http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Anledningen till att det funkar är att den inte enbart läser av partitionstabellen utan har möjlighet att scanna av hårddisken efter partitionshuvuden, tror jag. (Med andra ord bör det inte göra något att du formaterat om den, så länge du inte skrivit en massa till den redan, men även om du har skrivit till den och den exempelvis är uppdelad i flera partitioner så går det kanske att rädda de som ligger längre bak på hårddisken.)

För övrigt finns ju Clonezilla med på de tidigare nämnda skivorna, vilket väl kanske kan vara ett alternativt för att klona en disk?

hoths bild

Hur svårt kan det vara att kopiera en Windows-disk till en annan? Svaret är, hur svårt som helst.

Jag försökte med mycket utan att lyckas. När jag sedan frågade den lokala datasupporten kom svaret omgående.

"- Ge upp, det fungerar aldrig. Det är för svårt och för många ändringar för att det skall fungera utan problem."

Så, jag gav upp och bestämde mig för att installera om allt. Tänkte att Windows, det måste vara en stilig installer. Så mycket somd et har gnällts på Linux. Jag har tre olika Linux-datorer och dessa installeras om i snitt minst en gång vardera per år. Så, jag har stor erfarenhet att installera datorer.

Glad i hågen startar jag installationen. Döm om min absoluta häpnad när jag möts av ett urtrist monokromt textbaserat gränssnitt! Det hade jag inte väntat mig. Det var först på slutet som det började se snyggt ut. 

Linux är skitlätt! Klaga aldrig på att Linux är svårt, det finns värre OS!

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Testade du med Clonezilla nån gång?

hoths bild

Nej, men jag köre Partimage. Den misslyckades. Oavsett vilket så visade det sig ändå inte ha fungerat i slutändan.

----
Linux växer snabbast!

hoths bild

Meen, vad är detta? När jag fått igång den nyinstallerade Windows-datorn och skall ut på det lokala nätverket så märker jag att OSet saknar stöd för nätverkskortet. vad är detta? Windows saknar stöd för hårdvara, inte lämpligt för den stora massan!

Räddningen är att man har en riktig (Linux) dator som kan hämta drivrutinerna för nätverkrkortet.

Vidare så har displayen fortfarande inte fattat formatet på den verkliga skärmen. Min skärm sitter på andra sidan en KVM-switch och den tog sig igenom. Det gjorde även (PS2-)tangentbordet, nästan (är USB-ansluten på windows, men kan inte inte identifieras korrekt). Musen (PS2) kom inte igenom alls. Måste köpa nya KVM-switch med stöd för USB istället för PS2. Det har jag hittat en på Kjell o Co så den skall köpas imorgon.

----
Linux växer snabbast!