Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Bildskärmens upplösning

Jag har installerat Debian Lenny på en av hårddiskarna i mitt första datorbygge men Gnome vill inte starta. Har nu bara tillgång till kommandoraden utanför det grafiska gränssnittet. Skulle vilja ha hjälp med hur man ställer bildskärmens upplösning härifrån.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Du kan läsa HÄR om konfigureringen av X m m.

LINUX.EXTON.NET

mabokats bild

Tack för tipset!
mabokat@debian:~$ uname -a Linux debian 2.6.26-2-amd64 #1 SMP Tue Mar 9 22:29:32 UTC 2010
Skivan: Debian GNU/Linux 5.0.4 _Lenny_ - Official amd64 DVD Binary-1
Har kört dessa kommandon men Gnome vill inte starta:
apt-get update
apt-get uppgrade
dpkg-reconfigure phigh xserver-xorg
dpkg-reconfigure x11-common
dpkg-reconfigure xserver-xorg
ominstallation
Har testat Ubuntu 9.4 live, vilket går utmärkt och använt System rescue cd med GParted partitionerare. Det går alltså att köra fönstersystemet från minnet men inte från  hårddisken. Windows XP och Linux huvudstartsektor ligger på första IDE-disken och Debian på en SATA slave. På bildskärmen står det  - The current input timing is not supported by the monitor display. Please change your input timing to 1366x768@60Hz or any other monitor listed timing as per the monitor specifications.

extons bild

Ok, då finns det tydligen inte stöd för ditt grafikkort/skärm i kernel 2.6.26 (som också nu är lite gammal). Förslag: Eftersom du tydligen gillar Debian kan du passa på att installera nya Ubuntu 10.04 Lucid Lynx, som släpptes idag. Jag lägger också inom kort ut en svensk remaster av det systemet. Min remaster kommer att innehålla "alla tänkbara" tilläggsprogram och drivisar.

LINUX.EXTON.NET