Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST]Windows 7 startar ej

Jag uppgraderade till Ubuntu 10.04 i torsdags. Under installationen fick jag  välja var jag ville installera grub. Jag tänkte mig nog inte för eftersom att jag bockade i sda, sda1(Wi7) och sda2, frågan jag fick var väldigt konstigt formulerad(måste försvara mig lite). Sedan fick jag flera felmeddeladen om xorg, xserver.

Hur som helst så startade varken Ubuntu eller Windows efter omstart, så jag startade en live-cd, och installerade om Grub. Det hjälpte för ubuntu, fast hela uppdateringen var totalt skrot, antagligen pga xservern.

Jag gjorde en nyinstallation istället för att försöka fixa det på annat sätt, samt att jag tänkte att det kanske skulle rätta till problemet med w7 också! Men det fixade sig inte med W7, väljer jag det i grub så händer det inte mer än att en markör längst upp till vänster står och blinkar!

Vet någon hur jag löser detta? Har försökt ett par ggr med att installera om grub, samt har kört grub2-update...

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Det är väl det här du råkat ut för: http://techworld.idg.se/2.2524/1.315576/ubuntu-1004-kan-forstora-for-windows-anvandare

Sad

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

krippas bild

Jo jag läste allt det igår men. Det står att det redan finns en fix, men inte vad jag har märkt.

Jag tänker att grub forfarande finns installerat på sda1(w7). Finns det någon grub-remover för w7 tro? Ska googla lite på det...

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

Pettmans bild

Verkar som om det är en bra idé att vänta lite med installationen av nya ubuntu, jag har i och för sig inte något windows på min laptop men jag tror fortfarande det får vänta någon månad (tills jag ser att jag har tid).

pingus bild

Har läst lite, såvitt jag förstår är det bara så att Windows inte läggs till i Grub-menyn. Det är ju lätt fixat i så fall, lägg till den själv i /boot/grub/menu.lst:

title           Windows
root            (hd0,0 )   (OBS inget mellanrum mellan sista nollan & ')' )
chainloader     +1

OBS detta om du inte har grub2, har du det blir det bökigare, kolla FoH:s tips: http://www.linuxportalen.se/blogs/foh/2009/12/15/grub2-tips

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

FoHs bild

Den buggen tror jag man fixade innan man släppte ison. Var lite skriverier om det. Om man har en iso från några dagar tillbaka lär den finnas kvar, isf ska det räcka med att uppdatera så att man får den senaste grub med buggfixen.

andys bild

Jag har uppgraderat 2 datorer, och måste säga att det tar en otroligt lång tid flera timmar jämför med andra ubuntu versioner.

När jag startar mina datorer så står också en markör och blinkar i flera minuter, som att man tror att något är fel, men ubuntu startar, men jag är inte imponerad av den tid det tar.

FoHs bild

Ja, det går nog nästan snabbare att behålla /home-katalogen och installera om helt på nytt faktiskt. Känns säkrare också på något vis.

krippas bild

Jag löste det genom att starta upp med Windows-skivan, sedan startade jag ett dos-fönster, där jag skrev:

bootrec /fixmbr och sedan: bootrec /fixboot (eller om det var tvärt om)

Sedan funkade W7, men för att få igång Ubuntu igen var du tvungen att installera om Grub med hjälp av en Ubuntu live-cd.

Ja, fan va trögstartat det är, skärmen blir mörk en bra stund med bara muspekaren som man ser efter själva startuppskärmen. Annars verkar det vara en riktigt duktig version!!!

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

1951s bild

Jag tycker Ubuntu 10.04 startar mycket snabbt, snabbare än tidigare Ubuntu versioner

På min gamla P4 dator startar Ubuntu 10.04 på 40s medan Mandriva 2010.0 GNOME behöver

2m 20s för att starta.

krippas bild

Ja, det är vad jag oxå får, ca 40 sek. Det är lite dåligt då jag kör en Intel core 2 quad 2.83 Mhz! Deras mål var väl 10 sekunder? Fast det gällde kanske bara netbooks..

andys bild

Tyligen nåt med out of sync och nvidiakort som jag har, jag lever med problemet för att se om några updateringar löser det.

Systemet fungerar bra hitills.