Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nätverk inaktiverat KDE4 Lucid Lynx (kubuntu 10.04)

Kör Kubuntu 10.04 på en DELL D600 och får problemet att den inaktiverar nätverket. Varken trådat eller trådlöst nätverk fungerar. Det enda läge som fungerar är att köra i sk "felsäkert läge" som root. Då får jag nätverk (trådat) så att jag kan uppdatera men inget verkar hjälpa. Kan det vara något annat paket som stör? Är det fler med samma erfarenhet?

/urban Laughing out loud

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

I Ubuntu 10.04 fungerar i alla fall trådlöst som det skall, det har jag kollat. Det är helt KDE-relaterat kanske?

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

fredentofts bild

Kommer det upp nåt felmeddelande om problem mellan knetworkmanager och dbus? Det dök upp när jag uppgraderade KDE i openSSUE till 4.4, behövdes en ny fil i /etc/dbus/, ska se om jag hittar vilken.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

suoss bild

Tack för svaren! Tror också att det är helt relaterat till KDE. Det har fungerat med beta 2 av LL. Inga felmeddelanden, bara att nätverkshanteringen är inaktiverad när jag klickar på nätverksikonen. (den nere till höger). Kanske det bara handlar om att slå på nätverket men jag inte lycckats lista ut hur man gör.

/urban Laughing out loud

fredentofts bild

Ok, låter inte relaterat isf, för mitt problem innebär att knetworkmanager vägrar starta överhuvud taget med hänvisning till att den "inte kommer överens" med dbus.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-