Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nvidia, grub2 och 1440x900 i console

Har precis installerat senaste Ubuntu och före jag valde Nvidias prop-driver så hade jag 1440x900 i console.

Efter aktivering av Nvidias egna driver (genom Ubuntu och inte manuellt inpillad från Nvidia) så defaultart konsollen till 640x480.

Okej. Det är 2010 och det är dags att jag får ordning på det här så att jag har en konsoll att arbeta i som går att arbeta i.

Jag har testat att ändra GRUB_GFXMODE=1440x900@32 i /etc/default/grub och kört update-grub2.

Då får jag full upplösning på Grubmenyn men sen defaultar den tillbaka till 640x480 när konsollen kommer fram och bootsplashen... helt värdelöst.

Uppenbarligen händer något när man aktiverar Nvidias drivare.

Någon som löst detta? Helst skulle jag vilja ha "auto" så att den fattar när jag har burken dockad på jobbet med externa skärmar på 1920x1200 men det är inte prio 1.

Prio 1 är att få till 1440x900 i konsolläge.

Någon?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

nVidias stängda drivare har inte stöd för Kernel Mode Settings. Det är väl däri skillnaden ligger jämfört med den öppna drivaren. Sen om det går att fixa eller ej törs jag inte svara på.

mindlights bild

Så det är KMS som styr console resolution alltså?

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

FoHs bild

Tror den här bloggposten förklarar det hela mycket bättre än vad jag någonsin kan: http://www.netsplit.com/2010/03/30/all-about-kernel-mode-setting/

extons bild

Har du kört kommandot sudo nvidia-xconfig? (Och sedan loggat ut från Gnome och tillbaka). Det ska inte vara något fel på drivrutinen för NVIDIA i Ubuntu 10.04. (Jag använder själv Nvidia version current i tre olika installationer på samma dator).

Redigerat lite senare
Jag ser nu att jag missuppfattat din fråga. (Konsolläget). Jag använder själv inte GRUB i Ubuntu så jag kan inte testa.

LINUX.EXTON.NET

mindlights bild

Men konfar inte bara det X?

krippas bild

Jag har samma problem. Det är störande, det var så stiligt innan!

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

cryingfreemans bild

Har du provat att redigera /etc/grub.d/00_header och letat efter raden

set gfxmode=${GRUB_GFXMODE}

och lagt till en rad som lyder

set gfxpayload=keep

efter den?

Det ska också stå

insmod gfxterm
insmod ${GRUB_VIDEO_BACKEND}

efter dessa två rader, annars funkar det inte. Kommer inte riktigt ihåg vilket jag behövde lägga dit, om ens något.

http://harrison3001.blogspot.com/2009/09/grub-2-graphical-boot-tips-to-s...

Om det är oklart vilka modes som stöds av ditt grafikkort kan du kolla dem i GRUB2 med kommandot vbeinfo, om jag minns rätt. (Håll inne shift vid boot, tryck "c" så du får fram kommandoprompten, men det visste du.)

linuxnyheter.se

mindlights bild

Jupp...been there, done that men det funkar inte.

Alltså, min slutsats efter att ha löst lite av FoH längre ner är att Nvidia är sopor. Punkt.

Det patetiska är att ATI inte verkar ha kommit ifatt Nvidias VDPAU ännu... vilket är jävligt deppigt.

Ska bygga en mediapc men inser att det måste bli en med Nvidia grafikkort. Tongue