Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Moderkort dött (?)

Tog hem min gamla dator från kontoret, har rullat felfritt 3 år.
Väl hemma startar den icke.

Symptom:
1) Lampa på nätaggets baksida flämtar. Händer ingenting när jag trycker på strömbrytaren.
Tar jag bort strömkontakt "P7" (4-ledad fyrkant) från mb så lyser lampan stadigt.
2) Med annat nätagg startar datorn men stänger ner efter ca 5 sekunder. Tar jag bort "P7" startar den, fläktar snurrar o disken snurrar till mm men ingenting händer (förstås, den där P7 ger väl ström till CPU:n om jag fattat rätt)
Har bytt cpu & minne ingen skillnad.

Min slutsats: moderkortet är trasigt.
Någon däremot?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

IngeSvs bild

HP/Compaq ?

För mig hjälpte det på en HP att dra ur nätsladden. hålla in startkanppen 5 sekunder och växla till läge 110V och tillbaks till 230V.

ein.anderssons bild

En favorit om man vill bränna moderkortet Wink

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

andys bild

Varför bränner man moderkortet även om nätsladden skulle vara i?

ein.anderssons bild

För det går in dubbelt så mycket ström i moderkortet.

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

andys bild

Vadå får man 10volt istället för 5 och 24 istället för 12volt.?

hoths bild

Är du säker? Då måste du väl ha ett riktigt gammalt analogt kraftaggregat utan någon justering av spänningen på utgångarna. Fanns det sådana? Skeptisk...

Dagens moderna aggregat verkar strunta i vad de får in. Det kan vara 110/240V och 50/60Hz, Aggregatet fixar allt galant på egen hand.

----
Linux växer snabbast!

fredentofts bild

Om det inte spelat roll vad man amatade in så hade det ju inte funnits ett behov att sätta dit en väljare för att ställa in in-spänningen.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

hoths bild

Jodå, för att skydda kraftaggregatet i sig. Vid för hög spänning så gick aggregatet sönder. Det innebär inte per automatik att man för för hög utspänning, inte ens med gamla aggregat.

----
Linux växer snabbast!

ein.anderssons bild

oavsätt så har jag under tiden nu som jag jobbat med IT på en gymnasieskola sett minst 3 datorer som fått pajjat moderkort pga att eleverna pillat om den där switchen. Så verkligeheten ser inte ut så.

IngeSvs bild

Och varför skulle man bränna moderkortet om man växlar till 110V och tillbaka _med nätsladden urdragen_?

ein.anderssons bild

jag läste dåligt Wink

Iaf hur skulle detta hjälpa om nätsladden är urdragen?

IngeSvs bild

Jag vet inte,  men något eller en kombination av åtgärderna löste mitt problem. Vet ej vilken då jag körde båda. Informationen är från HP/Compaq. Hittar tyvärr inte länken.

Edit: Hittade länken: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=bph06788&cc=us&lc=en...

andys bild

har själv vart med om det.

pingus bild

Mystifikiskt detta, gjorde ett sista försök och nu ramlade den igång.
Gamla nätagget funkar dock inte alls, men nytt agg med gamla CPU:n funkar.
Lite ostadigt dock, börjar misstänka kylproblem - inhandlar kylpasta får se om det blir bättre.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se