Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Debian och password!!

Jag har bara dåliga erfarenheter av Debians sätt att skapa lösenord.

När jag vill ha säkra lösenord till skyddade bibliotek i webservern går

jag ALLTID till någon sida på nätet. Det funkar aldrig om Debians

inbyggda generator ska göra jobbet.

Idag var det dags igen. Jag skulle installera mysqld. Hämtar med synaptic

som vanligt, blir tillfrågad om "root"-lösenordet till mysqld. Jag knappar in

två ggr som sig bör. Gissa om jag kommer in i databasen sedan?

ICKE! Är det fler än jag som drabbas? Vad beror detta fenomen på?

Tittar jag i /etc/mysql/ så finns två .cnf-filer. En heter my.cnf och den

andra debian.cnf. I debian.cnf finns ett krypterat lösenord men vad det

är kan jag givetvis inte få reda på. Det finns olika users i e båda filerna.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Installerade Ubuntu Server häromdagen, och där gick det bra med mysql-databasen. Det du skulle kunna göra är att ange ett tomt lösenord för root och sedan sätta det i efterhand. root-användaren kan väl ändå bara logga in från localhost.

snoopys bild

Jag funderade på det, avinstallerade mysqld och började om.

Vid nästa försök fick jag aldrig frågan om lösenord. Det ligger tydligen kvar saker o ting sedan första installationen. Då tog jag mort /etc/mysql-biblioteket. Då klagade systemet på att my.cnf inte går att läsa.Total avinstallation med Synaptic funkar tydligen inte heller. Provade med dpkg från terminal. Inte dt heller.

Annars har jag fått för mig att det jag gör från terminal blir bättre.

Kanske bara vad jag hoppas.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

leochingkwakes bild

Känner inte igen det där alls. Det har alltid fungerat bra för mig med Debian. Jag kör webbserver hemma nu och jag installerade via terminalen. Under installationen så får jag ange ett rootlösenord till mysql (som inte får vara samma som systemets root, det är två helt skilda rootanvändare).

Efter mysql är installerad så brukar jag installera phpmyadmin och får då se direkt att mina lösenord fungerar.

Jag har iofs gjort en miss en gång som debian inte gillar av nån anledning och det är att installera mysql och phpmyadmin i samma kommando. Då missar den att fråga om mysqls lösenord och går direkt till phpmyadmins.

snoopys bild

Framsteg! Vanligtvis hämtar jag med Synaptic när jag sitter vid datorn. Testade med apt-get i terminalen. Angav nytt "root"-lösenord. Hämtade också mysql-admin.

Startade mysql-admin och loggade in utan problem med det lösenord jag just angett.

Fattar inte att Synaptic ska göra det så svårt för mig. Jag har märkt i andra sammanhang att det lönar sig bättre att jobba i terminalen istället för GUI. Men jag är lite för lat och har svårt med det där med bokstäver/stavning. Blir ofta fel vilket inte Linux gillar.

Är på rätt spår nu, bara ett problem kvar, att logga in från webservern där HomeAutomation ligger. Ska försöka att automatisera huset. Lite halvdant nu med två program som körs parallellt. Ett som styr Nexaströmbrytarna och ett som kollar 1wire-nätet.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

leochingkwakes bild

På min desktopdator så kör jag nästan uteslutande med Synaptic då jag tycker det är smidigare. Det är enklare att söka och kolla upp paket där igenom.

Min server är helt textbaserad och jag sköter den via SSH så där blir det bara apt-get via terminalen. Man skulle kunna använda aptitude men den har jag inte förstått mig på.

När man skall installera enstaka paket så känns det oftast allt för omständigt att starta Synaptic och då kör jag via terminalen oavsett dator Smile

Kul att du fått iordning på mysql i alla fall Smile