Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Mysql, Linux och rättigheter?

Jag måste fråga på detta forum där svenska linuxeliten finns (smöra-smöra)!

Mina försök att köra databas med hjälp av ett PHP-script från webservern har

gått i stå. Jag skapade en tom databas i mysql-server 5.0, har ett scrip i ett

bibliotek i webservern, Apache2.2 som snurrar i datorn. Scriptet börja med att kolla

rättigheterna och får grönt ljus. Sedan ska jag logga in på databasen som root.

Detta har jag gjort från terminalen innan för att få veta om mysql funkar.

Jag skriver mitt lösenord i scriptet som sedan  ska skapa en ny databas. Nu tar det stopp.

"Får inte kontakt med databasen" säger sciptet till mig. Vad exakt innebär detta? Meningen är

att PHP ska kunna skriva/läsa biblioteket i databasen, det finns inga spärrar. Eller har jag

missuppfattat det mesta?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

fredrikperssons bild

Fel användarenamn/löseord/databas?

Hur ser koden ut?

Testa något i stil med:

$con = mysql_connect($host,$user,$pwd); if (!con){die("Unable to connect to database".mysql_error());}

//Fredrik Persson

snoopys bild

Där är jag tveksam. Scriptet, när jag tittat i det, vill logga in med user "" och password "", tomma fält alltså. Skapar jag en användare så vill mysql ha lösenord också. Jag har förstås inte försökt skapa användare utan lösenord... än. Installationsbeskrivningen säger att PHP ska vara använare av databasen. Kan göra PHP som användare, med lösenordet?

Låter det virrigt? Håller med.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

snoopys bild

LÖST!

Hittade just orsaken till mina problem. Jag hämtade PHP5-cgi och PHP5-mysql så kunde jag logga in på databasen från Apache. Enkelt när man kan det, men jag kunde inte.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...