Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nära gränsen att ge upp :( [LÖST]

Jag har under en längre tid nu kört min Ubuntu 9.10 och det mesta har fungerat bra (om man bortser från att Episerver inte fungerar, att jag inte kan köra mitt betalkortsbredband eller att det saknas drivrutiner till mediservrar etc...). MEN igår kom det en bunt med uppdateringar som jag i sedvanlig ordning accepterade att installera. Idag när jag skulle starta datorn blev allt svart, tyst, stilla och låst Sad.

Eftersom jag har ett ATI/AMD grafikkort Mobility Radeon HD 3650 är jag van att behöva återställa xorg.conf lite då och då. Hmm. Så jag försöker starta i felsäkert läge för att göra detta men inte heller det går, menyn är låst!!

Ok, startar upp med 9.04 och går in och raderar xorg.conf i 9.10. Startar om utan proprietära drivrutiner, vilket fungerar, och kör de vanliga kommandona:

sudo aticonfig --initial -f och sudo aticonfig --acpi-services=off för detta brukar alltid fungera när skärmen är svart och datorn död. Icke denna gång! Svart och dött även nu. Enda som fungerar är strömbrytaren Sad(. Felsäkert läge är låst även nu.

Så nu sitter jag med ett "oanvändbart" 9.10 och skriver detta i 9.04. Jag har inte en aning om hur jag skall få igång maskinen igen med full grafik. Kör senaste kernel i 9.10.

Så här får det inte vara!! Jag tror aldrig jag varit så nära att ge upp Linux som nu. Det kräver hela tiden en massa specialtrixande för att fungera. Någonstans går gränsen på hur mycket arbete man måste lägga ner för det roliga och den "goda sakens" skull. Jag vill så gärna hålla kvar vid Linux men tiden räcker inte - kanske skulle jag lägga in WIN7 (bara för att testa, förstås...).

Någon som har ett bra tips hur jag skall få min maskin att fungera igen? Så kanske jag får tillbaka hoppet igen.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

valdermans bild

Jag skulle gärna hjälpa dig, men eftersom alla råd jag kan ge involverar att göra sig av med buggig skit som Ubuntu kommer det ofrånkomligen att leda till att den sedvanliga skocken idioter kommer att invadera tråden och gasta om att jag är en hemsk Linuxhatare som vill förstöra LP. Sad

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

frilas bild

Jag tror säkert du skulle kunna hjälpa men det skulle troligen sluta med att jag körde i konsolläge hela tiden Wink.

Lasps bild

Om det nu är löst, vad var det som orsakade problemen?

frilas bild

Se ovan, du var snabbare att hitta [LÖST] än jag var att skriva svaret! Smile

1951s bild

Jag har en fråga utan någon ironi eller baktanke utan av ren nyfikenhet.

Vilken Linuxdist(ar) ska man satsa på om det inte är buggig skit,

enligt din åsikt.

Eller är det MacOS som gäller.

valdermans bild

Förslagsvis en som inte har fyra-fem år gamla buggar öppna i sin buggtracker, och som inte skiter i små detaljer som stabilitet och polish till förmån för att få nästa release på så många löpsedlar som möjligt.

--

1951s bild

Ok. men något exempel kan du väl prestera eller det finns kanske ingen sådan dist som uppfyller

dina krav

valdermans bild

OH SNAP, där fick du mig!

Eller inte. Debian och Arch uppfyller kraven; openSUSE gjorde bättre ifrån sig än dagens Ubuntu när jag testade det men var inte riktigt där än, det var dock för sisådär en fyra-fem år sedan, så det kan nog också vara ett alternativ numera.

--

FoHs bild

Fungerar 9.04 med alla uppdateringar? Kan ju vara så att det är något i 9.10 som inte fungerar så bra på just din hårdvara. Du kanske får hålla dig till 9.04 eller testa 10.04. Personligen hade jag testat den senaste versionen, är ju med nya drivare och sådant. Om du kan, vill och vågar Smile

frilas bild

Vad jag kan förstå så är det grafiken som spökar. Det funkade ju innan den senaste uppdateringen.

Att gå tillbaka till 9.04 är ju verkligen ett steg tillbaka vilket jag finner uteslutet. Att uppgradera till 10.04 hade jag tänkt men då kommer jag kanske ur askan i elden. I så fall uppgradera eller nyinstallera? Har alltid nyinstallerat. "Vågar" jag verkligen uppdatera rätt av?

(Om jag får en riktig ovän någon gång så ska jag säga till den att skaffa en dator med AMD/ATI grafik och sedan installera Linux med full grafik.)

FoHs bild

Uppdateringar ska ju fungera, men visst är det många som får problem. Jag resonerar som så att om man har en trasig installation så kan det iaf inte bli sämre :) Men nu fixade du det iaf, så nu kanske det är läge att göra en nyinstallation isf.

frilas bild

Provade att installera om ATI drivrutinerna på sedvanligt sätt i grafikläge men det funkade inte. Startade sedan i konsollläge och installerade åter drivrutinerna där och då fungerade det efter omstart Smile.

Sån't här krångel tycker jag inte om Sad Detta är ju inget för oss amatörer - det ska bara funka!