Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Slackware 13.1

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Imponerande! Jag som alltid betraktat Slackware som en "konservativ" linuxdistribution. (Nya Slackware 13.1 innehåller alltså bl a KDE 4.4.3 och kernel 2.6.33.4).

LINUX.EXTON.NET

mats_b_tegners bild

Japp, om du vill testa så rekommenderar jag att du uppgraderar via slackpkg. Det är enklast.

Mats

Registered Linux User  #157454

If you like to cultivate insomnia.
Bed down with a pretty girl.
Amor vincit omnia.

extons bild

Ett skäl för mig att testa kan vara att "remastra" 13.1-versionen nu när den är så up-to-date. Jag kanske gör det om jag bara hittar ett smidigt sätt att installera till hårddisk från "min" live-version.

LINUX.EXTON.NET

extons bild

Tack för ditt tips om Slackpkg. Det var väldigt enkelt att använda. Inga fel alls under hela uppgraderingen. Fantastiskt!

LINUX.EXTON.NET

Har kört 13.1 ett tag nu och det fungerar utmärkt.

Som vanligt så har jag ju uppgraderat och inte gjort en nyinstallation Wink

Angående slackpkg som nämnts tidigare så är det ett suveränt verktyg för uppgradering samt installera säkerhets uppdateringar.

Men slackpkg är endast för paket som ingår i slackware, om ni istället vill installera 3-parts paket så rekommenderar jag sbopkg.

Som vanligt så känns det stabilt och buggfritt efter en uppgradering och ska jag vara ärlig så var inte 13.0 den bästa slackware utgåvan då den hade en version av KDE4 som hade lite extra att önska.

mats_b_tegners bild

Tack för tipset ang. sbopkg. Laddade precis ner det.

Amor vincit omnia.

extons bild

Jag har nu lyckats skapa en live dvd av nya Slackware 13.1 med en rätt ny kernel (2.6.33). Efter installation till hårddisk kommer Slackwares originalkernel 2.6.33.4 att kunna användas/installeras (av den som så vill).

Tyvärr har jag (ännu) inte löst problemet med ett bra installationsprogram. Tips någon?

Min svenska remaster kan tills vidare bara installeras "manuellt". D v s med hjälp av div. (iofs enkla) kommandon.

Om jag bara löser installationsfrågan kommer jag att lägga ut Exton-Slack 13.1 för gratis nerladdning. Om jag lyckas få serverutrymme härför. Slackware 13.1 i kombination med Slackpkg är oslagbart, varför jag vill göra vad jag kan för att sprida systemet.

LINUX.EXTON.NET

extons bild

Nu har jag löst problemet med ett installationsprogram till min svenska remaster av Slackware 13.1. Visserligen används LILO som starthanterare, men allt fungerar perfekt. Den som redan använder GRUB behöver inte installera LILO. (Det är bara att lägga till startdata för Exton-Slack 13.1 i befintlig menu.lst).

Min svenska remaster kommer att innehålla skrivbordsmiljöerna KDE 4.4.3, Xfce4 och Fluxbox m fl. Program: Alla nödvändiga och några till. Kernel: "Min" specialkernel 2.6.33.3-exton-gx2. Efter en ev. installation till hårddisk kan Slackwares originalkernel 2.6.33.4 installeras (av den som så vill).

Ska bli spännande att se om det nu finns plats för nya Exton-Slack på Svenska Linuxföreningens server.

LINUX.EXTON.NET

extons bild

Tyvärr visade det sig att det fortfarande är fullt på Linuxföreningens server. Jag kan alltså inte lägga ut nya Exton-Slack 13.1 (om 1.4 GB) för nerladdning. Synd, eftersom det inte finns någon annan Slackware 13.1 baserad live-skiva med en full uppsättning av program. Inte på svenska och inte ens på engelska. Dessutom innehåller denna version av Exton-Slack (äntligen) ett välfungerande installationsprogram. Som "kronan på verket" har jag lagt till programhanterarna Slackpkg och Sbopkg, som tipsas om ovan. Dessa finns alltså inte med i Slackware original. Med Slackpkg/Sbopkg kan i princip alla program lätt installeras/avinstalleras. Så här ser Exton-Slacks skrivbord ut. Bilden visar hur det ser ut när Exton-Slack 13.1 körs i VirtualBox i Slackware 13.1.

Med version 13.1 visar Slackware (som funnits sedan 1993) att gammal är äldst.

Redigering 100609 (2 ggr)
Vissa förtydliganden.

LINUX.EXTON.NET

mats_b_tegners bild

Slackpkg följer visst med Slackware (finns i ap), medan sbopkg inte gör det.

Amor vincit omnia.

extons bild

Ok, men inte när man gör en "normal" installation väl? D v s en sådan när man inte sitter och väljer själv exakt vilka program som ska installeras.

LINUX.EXTON.NET

Om du väljer bort den så får vi verkligen hoppas att den inte installeras Wink

extons bild

Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att Slackpkg finns med som  "standard"? D v s utan att man gör något val? Jag har i vart fall installerat Slackpgk från källa/source från denna sajt. Nu kan det ju iosf vara så att Slackpkg fanns med "från början" i min Slackkware 13.1 installation. Jag hade dock aldrig hört talas om Slackpkg innan mats_b_tegner tog upp programmet i denna tråd. Jag kollade heller inte först om Slackpkg redan fanns installerat innan jag installerade detsamma från källa.

LINUX.EXTON.NET

mats_b_tegners bild

Ja, det enda som krävs är att du anger en spegelsite i /etc/slackpkg/mirrors. Kör sedan slackpkg update, slackpkg install-new, slackpkg upgrade-all, slackpkg clean system

Klart!

Vad är oklart?

Mats

Amor vincit omnia.

extons bild

Jag förstår nog inte riktigt vad du pratar om eller också pratar vi om olika saker.

F ö: Jag har inte sagt/påstått att något är oklart. (Vad gäller användningen av Slackpkg).

LINUX.EXTON.NET

mats_b_tegners bild

Jag missuppfattade dig. Men, vad jag vet så är det exakt samma version av slackpkg som finns i ap och den som ligger på hemsidan du länkade till.

Amor vincit omnia.

extons bild

Ok, då gjorde jag sannolikt fel som installerade om programmet. Ingen skada skedd dock.

LINUX.EXTON.NET

extons bild

Jag har nu gjort en ny "remaster" av Slackware 13.1 med Fluxbox istället för KDE som fönsterhanterare.

Min remaster exFlux 13.1 har också vissa inslag av Slax, vilket bl a innebär att systemet kan köras i datorns RAM. D v s efter uppstart från skivan kan densamma tas ut.

ISO-filen är på 616 MB.

Kernel: Samma som i Exton-Slack 13.1. D v s "min" specialkernel 2.6.33.3-exton-qx2 med stöd för "allt".

Även exFlux innehåller programhanterarna Slackpkg och Sbopkg.

För att lättare kunna sprida exFlux i lite vidare kretsar är standardspråket (locale) satt till engelska. Man kan dock lätt ändra till bl a svenska på GDM:s inloggningssida.

Se HÄR hur skrivbordet ser ut med Fluxbox.

Tyvärr är det fortfarande fullt på Linuxföreningens server. Jag kan alltså inte heller lägga ut exFlux för gratis nerladdning. Nu försökte jag ändå med att ta bort en annan extondist (ExTiX) innan jag påbörjade uppladdningen till föreningens server. Det fungerade ändå inte. Möjligen är "uppladdningsmöjligheten" tills vidare helt avstängd.

Redigering 100617
Vissa förtydliganden.

LINUX.EXTON.NET

mats_b_tegners bild

Kul att du kör Fluxbox. Jag gillar den också...

Amor vincit omnia.

extons bild

Kör och kör. Det är väl så att det egentligen inte finns mycket att vinna på att köra Fluxbox om man har en modern dator med RAM på minst 2 GB. D v s då kan man lika gärna köra Gnome eller KDE. Skillnaden i snabbhet är obetydlig. (Enligt mina erfarenheter).

exFlux 13.1 LiveCD kan dock köras i datorns RAM, vilket kan vara en fördel ur snabbhetssynpunkt. Dessutom kan systemet "installeras" på en USB-sticka, vilket har fördelen att man slipper "snurr-ljudet" från skivan. Dessutom tycks det som om allt går lite snabbare när man kör systemet från USB-stickan, men...

Annars gör sig nog Fluxbox bäst när man kör det från skiva eller USB-sticka på en dator med lite RAM. (Under 1024 MB).

LINUX.EXTON.NET

mats_b_tegners bild

Jag kör Fluxbox just på grund av att det tar lite minne. Då har jag mer minne över till mina 3d animationer.

Amor vincit omnia.

extons bild

Ok. Vad tycker du då om LXDE - The "Lightweight X11 Desktop Environment" is an extremely fast-performing and energy-saving desktop environment - jämfört med Fluxbox? Jag funderar på att göra en ytterligare remaster av Slackware 13.1 med LXDE som skrivbordsmiljö istället för KDE eller Fluxbox. Nu när jag ändå är igång. (Slackware är en fröjd att "jobba" med).

LINUX.EXTON.NET

mats_b_tegners bild

Har inte testat LXDE ännu...hemsidan verkar vara nere just nu dessutom. 

Amor vincit omnia.

extons bild

Nej, hemsidan är inte nere. I vart fall inte nu.

Jag har testat LXDE i flera distar och gjort ett par remasters som har LXDE som skrivbordsmiljö. Puppy-Exton LXDE 2009 och Pepp-Exton LiveCD. LXDE är minst lika snabbt som Fluxbox. Tror/tycker jag.

LINUX.EXTON.NET

mats_b_tegners bild

Det var routingprolem hos min ISP (BBB) igår, därför kom jag ej åt lxde.org.

Amor vincit omnia.

leochingkwakes bild

För mig så har openbox varit tyngre än fluxbox när jag provat dom båda på samma dator.

Lyfangs bild

Körde du Openbox med eller utan paneler, som t.ex. tint2 m.fl.?

leochingkwakes bild

Utan paneler, bara conky som var igång i Openbox.

Kan inte annat än hålla med Smile Slackware är en fröjd att "jobba" med.

mats_b_tegners bild

Det släpptes några säkerhetspatchar idag, Bl a firefox och thunderbird.

Amor vincit omnia.

mats_b_tegners bild

Säkerhetsfixar till LibTiff och Libpng släpptes idag.

Amor vincit omnia.