Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Gammalt spel funkar bara ibland? "X Error: BadValue Request Major code 12 ()"

Det gäller det urgamla spelet RailroadTycoon II som jag fortfarande spelar .
* Jag spelar alltid i fullskärmsläge, det är där problemet dyker upp.
* Direkt efter inloggning funkar det alltid.
* När jag varit inloggad länge och försöker starta spelet går det aldrig. (Det spelar ingen roll om jag gör något på datorn eller inte.)
Felmeddelandet begriper jag nada av, googlat på några rader men ingenting i närheten av mitt lilla problem.
Så här ser felmeddelandet ut:

X Error:  BadValue
  Request Major code 12 ()
  Value 0x0
  Error Serial #69
  Current Serial #71

(Det spelar ingen roll om jag kör som användare eller som root.)
MEN! När det inte går att starta i fullskärmsläge kan jag starta med "--windowed" och får då upp spelet i ett mindre fönster.
Dock vill jag inte spela så men det antyder väl problem med X eller grafiken på något sätt?

* När det inte funkar startar jag om X och det funkar som jag vill i fullskärmsläge.
Enligt README är spelet från 1999 så iofs fantastiskt att det går alls ...

PS:
(Jag har prövat köra med en äldre gcc också, ett trick som krävdes för att CivCTP ska funka.
Då har jag komplicerat gcc (vet ej vilken, från 2005 dock) till /usr/local/gccold och startar spelet med
"export LD_LIBRARY_PATH=/usr/local/gccold/lib"
Men för RT2 har detta ingen betydelse alls.)
Jag kör Debian Lenny på amd64, ATI's fglrx.
Spelet beter sig exakt likadant på dotters dator med Debian & vesa-drivis.