Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Skärmens "brightness" går ej att ändra

En granne har en Packard-Bell EasyNote TJ65 AU-530NC, vilken det var avsikten att jag skulle installera Linux på.  Jag provade att köra Linux Mint 9 Live. Allt verkade fungera out of the box - utom justering av ljuset på skärmen.

Ljuset skall ändras genom att trycka på Fn+pilupp eller Fn+pilner.   Det händer absolut ingenting!  Jag försökte även att installera "Panelprogram för inställning av ljusstlyrka".  Detta fungerade inte heller. 

Jag har även provat bl.a. Open Suse 11.2 KDE och PCLinuxOS 2010.

Ljustinställningsknapparna fungerar inte med dessa OS heller.

Någon som har idéer om vad man kan göra för att lösa problemet?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Om det bara varit hotkeys som inte funkat så kunde man ju anta att det var något problem med dem, men om inte panelprogrammet fungerar heller så vettekatten. Ändras den något om man sätter i eller tar ur strömmen? Brukar finnas en inställning i BIOS som reglerar vilken ljusnivå den ska ha på ström och på batteri. Kan kanske vara intressant att se om den reagerar öht.

tux-svens bild

Jag tryckte F2 vid start....   BIOS??  Det kallas "startup manager" och är ganska torftigt.  Det går att välja enhet att boota från och sätta passord plus lite till...

Det händer absolut ingenting med ljuset i skärmen när jag drar ur DC-pluggen.

Det händer ingenting när jag skjuter på regeln för "brightness" i Gnomes(?) Power Manager heller. Sad

Ingen kontakt mellan Linux och ljusreglerings-hårdvaran verkar det som

"Naturligtvis" funkar det med MS Vista som är installerat original. Sad

Suck, det verkar som denna maskin är hård "bundlad" med MS.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Ja, det verkar ju vara ett bantat bios. Förmodligen har man lagt funktionaliteten i drivrutiner istället.

leochingkwakes bild

Skumt, mina fungerar oberoende av OS... Jag kan ändra olika Fn inställningar under uppstart eller inne i OS vare sig det är BSD, Linux eller Windows. Eller om det är grafiskt eller textbaserat...

tux-svens bild

Du har helt rätt "Leo", det går faktiskt att reglera ljuset när uppstarten pågår, innan inloggingsfönstret dyker upp. Även på denna maskinen.   Därefter funkar det inte längre.  Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att dessa knappar inte är kopplade till något OS alls, precis som du säger. 

Men tydligen blockeras knapparna av att Linux hoppar igång...

Pil upp och pil ned funkar i övrigt som vanligt i Linux.  Fn+(övriga knapp-kombinationer) fungerar åxå.

Jag ser inte någon klar logik i detta. Sad

Man måste allså bestämma sig för hur ljus skärm man vill ha INNAN Linux har gått igång, för sedan är man kvar i det läget. Wink

---

LAltinells bild

Fungerar "xgamma -gamma 0.75"?

Något gammal tråd, men den kanske kan hjälpa något: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=196238

tux-svens bild

Tack, det var en intressant länk, men jag kommer inte att göra så.  Dels är tjejen som äger datorn helt klart INTE intresserad av några terminalkommandon. Wink

Dels så påverkar man inte själva bakgrundsbelysningen med detta kommando.  Det är färgmättnaden i LCD:n som styrs om jag inte missuppfattat saken.

För övrigt så fick hon "tebacks" sin maskin idag.  Hon tyckte inte att det var något problem att inte kunna variera ljusstyrkan, det hade hon aldrig gjort när hon körde WinV heller... 

Felet ligger ju inte i Mint eller Ubuntu eller Debian eller Gnome - snarare i kärnan eller X11 kanske? Får nog hoppas på en uppdatering...

För i övrigt fungerar Mint 9 väldigt snabbt och stabilt på den där datorn. Smile

---