Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Skrivbordsikoner i windows 7

En kompis frågade mig nyss om vart hennes skrivbordsikoner blivit av och jag vet inte var jag hittar inställningarna för detta i windows7.

Om jag öppnar en utforskare och navigerar mig fram till skrivbordet så finns allt innehåll där, men på skrivbordet(rootfönstret) syns endast bakgrundsbilden.

Jag kollade runt bland inställningarna men hittade inget som fungerade.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Lyfangs bild

Visa eller dölja alla skrivbordsikoner

"Högerklicka på skrivbordet, välj Visa i menyn och klicka Visa skrivbordsikoner"

http://windowstips.nu/visa-eller-dolja-alla-skrivbordsikoner/

Så det var så enkelt Smile

Men jag vet därimot hur jag gör samma i KDE4.

Tack för hjälpen.

Lyfangs bild

Varsogod, kul att det löste sig. Smile

Lyfangs bild

Jag ska erkänna att jag fick skrivbordsikoner KDE 4.0.3, men inte själva skrivbordsmappen i sig.

http://www.linuxportalen.se/forums/2010/02/09/kde-40-och-skrivbordsikoner

johnh3s bild

På KDE 4 kan man gå in och ändra mellan katalogvy eller skrivbord. Katalogvy ska innehålla hemkatalogen.

Högerklicka på skrivbordet med musen så borde du kunna gå in på "inställningar aktivitet katalogvy"

Det skiljer kanske på det från olika distar möjligen?

Lyfangs bild

Jag tror det skiljer sig mellan olika versioner av KDE 4. Jag upplevde KDE 4.4.1 mycket enklare att konfigurera än KDE 4.0.3.

Fick jag välja mellan KDE 4.0.3 och KDE 3.5.10 idag hade jag valt KDE 3.5.10.