Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

strul vid flyttning av filer m.m[LÖST]

Hej på er alla kloka här på forumet, nu skulle jag behöva lite hjälp, det är så att jag hade en av mina hårddiskar formaterat xfs, men beslöt mig för att formatera om den till ext4. Först flyttade jag mapparna jag hade där till 2 andra hårddiskar, och sen formaterade jag om med hjälp av gparted. När jag sen skulle flytta tillbaka mapparna till den nyformaterade disken så får jag efter en stund ett meddelande om att min rotpartion är full och bara har 29 mb kvar av sina totalt 30 gb. Hur får jag tillbaka utrymmet på roten? ???
Samt att det har blivit något fel ändå vid formateringen, för när jag startar burken så står den och hackar vid ubuntuloggan och säger att /dev/sdd inte är mountat,(det är den nyformaterade disken) och jag kan antingen välja att vänta, trycka s för att hoppa över eller trycka m för manuell.Hur ska jag lösa det problemt?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

LAltinells bild

Troligtvis är inte det nya unika id-numret för partitionen med i /etc/fstab. Det numret kallas för UUID och går att få fram genom gparted om du är bekväm med det verktyget. Högerklicka på partitionen och välj Information, där finns UUID numret. Använd en text editor, exempelvis gedit eller kate (Notera att du behöver root-rättigheter!) och öppna filen "/etc/fstab". Där bör det finnas en rad som innehåller xfs. Den raden behöver du byta ut mot en rad som innehåller dina nya inställningar. En exempelrad skulle kunna se ut såhär: UUID=1c94301b-8f35-48f3-9f5a-8880fc500132         /mnt/disk1            ext4        defaults,noatime                        0   2 Här behöver du byta ut partitionens UUID och monteringspunkt! Lycka till!

fingal12s bild

Tackar det löste felet i tstab, men det första felet finns fortfarande där, hur löser jag det?

LAltinells bild

Din partition är troligtvis monterad "över" en mapp med innehåll. Om du temporärt avmonterar lagringspartitionen och kollar i mappen, ligger det några filer där?

fingal12s bild

Jag fick strul med rotpartitionen den påstod att det var fel på den, försökte lösa med hjälp av liveskivan, men icke, så jag fick bita i det sura äpplet, så jag formaterade om roten, men filerna som försvann någonstans när jag förde över dom till den nya ext4 blir försvunna, suck. Så jag har löst problemen. Men tack för era förslag.