Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Awesome mod4+r

Installerade Awesome på min EeePC idag och har lekt runt lite. Kan först säga att jag förstår inte varför jag inte tittat på awesome förrut. Den är ju genialisk...

I alla fall, jag kollar lite i wikin på Awesome och lär mig olika kommandon så att jag blir "effektiv" när jag arbetar. Nu är det ett kommando som nämns som jag vill ha men som jag inte får att fungera. Nämligen Mod4+r vilket skall ge en körprompt i listen (om jag fattat rätt). Men inget händer... saknas det nåt i min rc.lua? Har inte hunnit sätta mig in i den än.

Allt annat verkar fungera. Öppna terminal med Mod4+enter, växla mellan flikar/fönster med Mod4+pilar alternativt Mod4+#. Jag kan dölja "listen" med Mod4+b. Osv...

Om jag får iordning på det med körprompten så installerar jag troligen Awesome på thinkpaden också.

Edit: Det är denna sida som jag läser just nu: awesome.naquadah.org/wiki/My_first_awesome

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

Funktionen är ju inte jättenödvändig. Känns bara enklare att gå till en tom "flik" och trycka Mod4+r och sen programnamnet än att gå till den flik där terminalen är, starta program med namn & och sen skicka vidare till tom flik med mod4+shift+# Smile

valdermans bild

Jag avråder starkt från att använda awesome; du kommer att svära ve och förbannelse över utvecklarna vid varje uppdatering eftersom de ändrar configsyntaxen på subtila och helt odokumenterade sätt lite när de känner för det.

Jag körde awesome i ett år eller så, men för mig fick det vara nog efter att en gång fått min config sabbad inte mindre än tre gånger på en månad. Då bytte jag till xmonad, som funkar på ungefär samma sätt men utan godtyckliga syntaxändringar, och har aldrig ångrat mig.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

leochingkwakes bild

ok, tack för infon...

jag är ute efter en som tillåter styrning från tangentbord och minimalt arbete med mus, helst inget. Smile

awesome var det bästa av dom jag hittade men det skall ju fungera ordentligt. xmonad fanns inte med bland dom listor jag tittade på.

verkar lovande med xmonad i alla fall Smile

finns det nån motsvarighet i xmonad till awesomes execute?

leochingkwakes bild

Tummen upp för xmonad. Med dmenu och dwm så är det fantastiskt. Riktigt smidigt att arbeta med. Tack igen Smile

Innan så har jag kört Openbox och man ser en stor skillnad i användandet av cpu och minne. Inte lite heller. Jag hade ett genomsnitt på 6% cpu och nu ligger det på 1.6%. Minnesanvändningen kommer jag inte ihåg, men tror i alla fall att den har halverats. Jag kör samma program.

Precis det man vill ha. Låg användning av hårdvara och smidigt att arbeta med.

Nu skall jag bara lära mig att konfigurera dessa tre (xmonad, dmenu och dwm). Har fått blå färg och det är ju inte vackert.