Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hur blir jag av med ISO 8859-1? [Löst]

Jag kör Thunderbird 3.0.4 i MInt 9. Jag stör mig på att Thunderbird vill avkoda alla  mail som ISO 8859-1.  Jag har ställt in Inkommande e-post och Utgående e-post som Unicode UTF-8. Avmarkerat "Låt meddelanden använda andra teckensnitt". (Denna inställning gör man under: Redigera -> Inställningar -> Visa -> Avancerat )

Under "Visa" -> "Kodning" -> "Anpassa listan" har jag valt bort ISO 8859-1, så att bara UTF-8 finns kvar.

Ändå - när jag öppnar Thunderbird igen och klickar på ett mail så ser texten felaktig ut.  När jag då kolllar "Visa" -> "Kodning" så finns där både UTF-8 OCH ISO 8859-1, och det är alltid den senare som är markeread!!!

Jag har även öppnat mailet som källkod och kollat:

Content-Type: text/html; charset=UTF-8

!!!  Jag undrar hur skall jag få Thunderbird att fatta att jag VILL ha UTF-8 och inget annat??

Jag kan tillägga att själva ".thunderbird" är ärvd från tidigare releaser sedan flera generationer. Kan det vara det som spökar?

Edit:  Förtydligande av hur man gör inställningarna i texten ovan.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Pettmans bild

Lättast är väl att kolla om det är den som spökar genom att byta namn på den?

FoHs bild

Jag skulle nog också testa att ändra inställningskatalogen och se om det är det, till att börja med. Skadar aldrig att rensa emellanåt.

Dock bör ju teckensnitten inte ha med saken att göra, om de inte råkar ha skrivit i något teckensnitt som inte har åäö förstås. Vad händer om du överlåter till Thunderbird att bestämma teckenkodningen, dvs ställer in den på auto-detect? Samma sak?

tux-svens bild

Jo, nu har jag lyckats komma på det tror jag. Men inte bara det.  Jag skapade ett nytt maikonto under mina försök och jag flyttade över gamla mail till det nya osv.  Men någonstans i kopieringen försvann hela innehållet... Sad

Så nu får jag börja på ny kula.  Undrar vad filen som innehåller adressboken heter? Den har jag nog kvar i de gamla mapparna.

Det är mest den jag vill åt. 

Jo, hur man gör?  Högerklicka på Inkorgen i Thunderbird (eller vad du nu kallar den), välj Egenskaper, Där kan du bestämma standardkodning som du önskar!! Smile

Annars verkar Thunderbird nu anpassa kodingen efter vad som står angivet i mailet.  Det är helt acceptabelt åxå.

Jag börjar nu förstå att det var nog där felet låg innan, att det alltid blev ISO 8859-1 vad jag än valde i "Visa"-inställningarna.

Nej nog om detta elände, nu skall jag snart kolla Speedway-VM! Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Kolla om inte mejlen ligger kvar någonstans i .thunderbird-mappen ändå. Har för mig att den har en mapp för varje registrerad e-postadress, så även om kopieringen till den nya inte fungerade kan de mycket väl ligga kvar under den gamla mappen (och då kan du nog kopiera på vanligt vis så att säga).

tux-svens bild

Adressboken heter "abook.mab" och ligger under .thunderbird/********.default har jag upptäckt.   (**** står för något kryptiskt tal som identifierar din mailbox.)

Jag har redan kopierat över den filen från det gamla .thunderbird.

Tyvärr gick nog inboxen åt skogen på riktigt, men jag kan nog ta den från min desktop om jag vill. Smile

Det är nämligen endast desktopen som hämtar ner mailen från servern. Så där finns allt Wink

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

pingus bild

Lösningen heter IMAP.
Fixa ett konto hos någon som erbjuder imap i stället för pop3, då synkas [I]all[/I] mejl - inbox, utkast, skickat, liksom mappar man skapat själv.
Inga problem ta bort en adress och sedan lägga till igen, allt finns kvar.
Enda haken är väl att imap kräver hyfsad lina, men det har snudd på alla idag. (Min 512 kb/s rekommenderas)

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se