Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

bankid strul

för nån månad sen installerade jag opensuse på min skrivbordsmaskin eftersom senaste Ubuntu börjar likna windows (== buggig).

Men först nu har jag blivit färdig med att försöka installera bankid och som vanligt strular det.

Som tur e har man ju bankdosa så man kan betala räkningar men nu hade jag tänkt kolla CSN och men det förträffliga Nexus klienten vilkl ju tjura som vanlig, tjoho I love that shit.

Till saken: Det funkar helt enkelt inte alls... Laddade ner senaste tar.gz hos nexus och installerade den klagade på symlänk till mozilla men det lyckades jag fixa förståss.

Men kleinten däremot core dumpar direkt både vid start i konsol och via firefox.

Any idea?

Kör alltså OpenSuse 11.2 och NexusPersonal 4.15.0.14 och sun-java 1.6 dvs inget crypto old gpl java?

Ska dock tilläga att jag bestämt mig för att skaffa bankid på mobil och hoppas att skiten funkar och intet är ersättnings SIMkort låst  till ett vissa mobilmärke/os... (skulle fan inte förvåna mig dock...)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Lyfangs bild

Har du kollat wikin på Linuxportalen om BankID?

http://wiki.linuxportalen.se/index.php/BankID

johnh3s bild

Har du testat detta istället för Nexus?

http://fribid.se/

Den fungera endast om du har ett certifikat i .p12 och inte med .nge som det blir numera när du skaffar ett certifikat med senaste nexus personal. Sad

Lyfangs bild

Importera .nge fil till FriBID:

Flytta usbstickan till linuxmaskinen. Efter att nexus personal är installerat (tyvärr) så är det bara att köra 'persadm import' i terminalen och skriva in sökvägen till nge-filen i frågan som kommer. Då skapas p12 filen i cbt katalogen som ligger i hemmamappen. 

Lycka till.

http://forum.fribid.se/viewtopic.php?id=11

Detta gällde i tidigare versioner av personal inte den senaste då den inte använder .p12 längre.

Det kanske fungerar om du använder en äldre version av persadm men jag har ingen äldre att testa med.

I dom nyare personal så sparas certifikaten i mappen ~/.personal/store/ istället och blir till formatet .ngp som personal numera använder.

Min gissning är att detta infördes just pga fribid men det är bara vad jag tror.
nge och ngp är format som endast används av personal samt BISP och det finns ingen publik information om formaten.

Så för att det ska börja fungera igen så krävs att någon lägger energi på att skapa stöd för formatet, men det framgår i samma tråd som du länkade till.