Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Firefox lååångsam på att starta / avsluta!

Första gången jag startar Firefox tar det 15-20 sekunder innan den laddats!
Därefter tar det ca 4-5 sekunder, lite långsamt även det men acceptabelt.
Har kollat alla loggar men ingenting tycks loggas vid start av Firefox.
Jag har disableat (som det heter på RiksSwedish) ipV6 och stängt NetworkManager, ingen skillnad.
Kan det ha att göra med alla mina blockerare, de där som driver barnen till vansinne? Wink Alltså adblock, popup-block, flashblock & noscript (jösses vad mycket tillägg det behövs för att kunna surfa i lugn o ro!)?
Eller vad annars?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

En möjlig lösning på problemet är att installera något program som läser in Firefox-biblioteken på förhand, efter att datorn startats. På det viset fungerar Vista och Windows 7 (SuperFetch), om jag startar Firefox direkt efter uppstart kan det ta någon minut innan fönstret dyker upp, men om jag startar datorn och låter den vara ett par minuter och därefter försöker starta Firefox så går det avsevärt snabbare. Funktionen går att få i Linux också (osäker på hur effektivt det är).

För övrigt kan det ju vara värt att testa Firefox med en helt ny profil och se om du upplever någon skillnad. Det kan ju helt enkelt vara ett program som är lite segt.

Här kan du läsa lite om readahead hur som helst: https://fedorahosted.org/readahead/

IngeSvs bild

Varför inte inaktivera de misstänkta tilläggen för att se om det blir någon skillnad?