Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

laptop fryser! [LÖST]

Har ett brutalt störande problem och det är när jag startar upp ubuntu 9.04 på laptopen så efter en stund så hänger sig datorn.(inte någon lång stund) Allt annat funkar bara det att det hänger sig och jag måste starta om datorn. det känns lite som att det händer när jag updaterar något.

Har en asus laptop

info: http://www.evernew.com.my/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=12

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Hinner du kolla någon logg innan det hänger sig? Kanske står det någon information sen föregående start.

dementias bild

Ska kolla det nu

zxspectrums bild

Det är inte så att du kör ubuntu 10.04?

Ubuntu 10.04 är första ubuntuversion som kör med noveau-drivrutinen som default och har man då ett nvidiakort till grafiken så fryser datorn sporadiskt. I så fall är enda lösningen att försöka få in den properitära drivrutinen. Hände mig med min asus laptop.

------------------------

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om

dementias bild

näe jag laddade ner ubuntu 10.04. men då får man version 9.04:S vette fan varför. men man måste uppdatera den till 10.04. Jag har ati radeon kort.

dementias bild

har prövat lite grejer nu. och den funkar bra fram tills man ska starta upgraderingen till ubuntu 10.04 då hänger den sig. kommer fram till när man ska hämta filer. kunde kolla i loggen men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter.

Lyfangs bild

Alternativt
Säkerhetskopiera alla dina personliga filer och bokmärken m.m. i Linux och ladda hem Ubuntu Desktop Edition, 64-bit ska fungera på din bärbara. Ominstallera med en CD eller ett USB minne.

Ladda hem Ubuntu
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Har du Windows? Fungerar det isf utan problem?

dementias bild

är du säker på att 64 bits versionen fungerar? för jag har haft liknande problem med den förut. a jag har både windows och linux på samma data och windows fungerar.

Lyfangs bild

Ja det ska den göra. Din CPU ska ha support för 64-bit. Det kan vara en drivrutin på datorn isf? När blev din dator instabil?

OBSERVERA! Görs på egen risk! Vissa påstår att använda dammsugaren kan förstöra datorn genom statisk elektricitet
Om CPU:n har damm kan du prova dammsuga CPU fläkten försiktigt. Alternativt kan du skruva upp datorn och dammsuga CPU fläkten/kylflänsen och komponenterna försiktigt, det går även att använda tryckluft. 

Här är varför du ska välja 32-bitars Ubuntu istället för 64-bitars Ubuntu:

Har du behov att köra ett 32-bitars program är det lättare att köra med 32-bitars Ubuntu. BankID är oxå enklare att installera med 32-bitars Ubuntu.

Ubuntu 9.10 AMD64 och Fel: Fel arkitektur "i386"
http://www.linuxportalen.se/forums/2010/02/21/ubuntu-910-amd64-och-fel-f...

Ska du köra med 64-bitars Ubuntu och har behov av ndiswrapper är det bäst att undersöka om det finns en Windows XP 64-bitars drivrutin. Men för det mesta finns ju drivrutiner redan för 64-bitars Ubuntu.

Jag ser att du är nöjd med Mint 9 x64, men om man har Linux Mint i386 kan man prova ndiswrapper.

Hittar du en Windows XP drivrutin för D-Link DWA-140 med en .inf fil, kan det kanske vara värt att prova med ndiswrapper. Tyvärr behöver man en 32 bitars dirvrutin för en 32 bitars kernel och en 64 bitars dirvrutin för en 64 bitars kernel.

I Mint 9 hittar man ndiswrapper i Menu, Administration, Windows-drivrutiner för trådlösa nätverkskort.

http://www.linuxportalen.se/forums/2010/05/31/d-link-dwa-140-hittar-inte-mitt-n-tverk

LAltinells bild

Nja.. Anledningen till att man inte ska dammsuga fläktar är väll att fläkten blir som en generator som skapar ström som sedan skickas in i moderkortet? Dvs, koppla ur fläktkabeln innan du dammsuger, alternativt håll fläkten stilla!

EDIT: Anledningen är värme till att du ska ta bort dammet ur processorkylaren, men eftersom det är en laptop låter det lite suspekt..

Jag rekomenderar att kontrollera om din dator använder ett nvidia-grafikkort och isåfall byta drivrutin!

Du kan se din hårdvara med "lshw" (root-rättigheter krävs!) eller "lspci | grep VGA".

dementias bild

Har haft detta problemet ett tag nu. och jag har provat både 64 bitars och 32 bitars men ingen av dom har fungerat utan att hänga sig. Kör med w7 64 bits på den med och det funkar utmärkt. tvivlar på att det är ett dam problem då datorn är relativt ny och inte så mycket använd plus att windows funkar utmärkt på den.

Håller mig helst till 32 bits för 64 bits har alltid varit så velit. men kan prova att installera det igen.

dementias bild

Så hade precis installerat ubuntu 64 bits och skulle uppdatera och den hängde sig. gick till och med snabbare än på 32 bits versionen

FoHs bild

Alltså, det är något som är mycket märkligt om du får ner 9.04 när du tankar 10.04. Försök igen! :) Gå till den här sidan och se om det går bättre: http://releases.ubuntu.com/10.04/

dementias bild

a det är nått konsigt. filen heter 10.04 och allt sånt men väl inne så e det 9.04

FoHs bild

Är du säker på att du startar från skivan eller usb-minnet, och inte från datornshårddisk så du kommer in på det gamla? Ett tecken på att du startar någon version som redan är installerad är om du inte har en ikon på skrivbordet som heter något med "Install Ubuntu". Version 10.04 känner du även igen på det nya utseendet.

dementias bild

Jag laddar ner iso filen och kör den i deamon tools i w7. har inte fått någon sådan ikon. men jag avinstallerar alltid det innan jag installerar det igen. A jag har ubuntu 10.04 på den stationära

Lyfangs bild

Låter som du använder Installera i Windows alternativet med Ubuntu CD:n. Det finns även Wubi som gör samma sak fast Wubi hämtar *buntu .iso avbilden automatiskt. Med Wubi kan du prova Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu m.fl..

Ladda hem Wubi på:
http://wubi-installer.org/

Kanske Kubuntu eller Xubuntu fungerar bättre på din dator? Men det är värt att säga att Wubi hämtar troligtvis 64-bitars versionerna om den känner att din dator har en 64-bitars processor.

Så här står det på Wubi:s FAQ Index:
Can I force Wubi to download and install a 32 bit version of Ubuntu?
Yes, either pre-download the appropriate 32 bit ISO manually and place it in the same folder as Wubi.exe or start Wubi with the "--32bit" argument.
http://wubi-installer.org/faq.php

Om Kubuntu eller Xubuntu inte fungerar efter att du installerat det med Wubi är det lätt att ta bort det i Lägg till/Ta bort program i Windows.

FoHs bild

Wubi ligger med på skivan, så finns ingen anledning att ladda hem det. Edit: Det är alltså samma program.

Lyfangs bild

Sant, men tänkte att det kunde förenkla om dementia ville prova antingen Kubuntu eller Xubuntu på datorn. Men frågan är om Kubuntu eller Xubuntu är stabilare än Ubuntu? Min erfarenhet har varit att Ubuntu har upplevts som mer polerad än andra *bunut varianter. Det kan vara värt ett försök?

FoHs bild

Jag tycker inte det. Som jag tolkar problembeskrivningen så är det att dementia på något vis kommer in i Ubuntu 9.04 efter en installation av 10.04. Att det hänger sig under en uppgradering från 9.04 till 10.04 är inte jättekonstigt. Personligen skulle jag sikta på att verkligen få in 10.04 innan jag börjar testa alternativen. För mig låter det som att det ligger ett gammalt 9.04 kvar på hårddisken och att det är det som startas. Ett sätt är att manuellt ta bort Wubi-katalogen och filerna på hårddisken samt radera det tidigare boot-alternativet från Windows-bootmenyn om det ligger kvar. Det kan ju vara så att den tidigare installationen gått sönder på något vis, och att det är därför det hänger sig vid uppgraderingen och att 10.04 inte installeras korrekt.

Någon annan förklaring har inte jag på hur man kan komma in i 9.04 när man har 10.04-skivan Smile

dementias bild

Har avinstallerat ubuntu nu och formaterat hårddisken och installerat ubuntu genom wubi grejen. och hitills har allt funkat. nu sitter jag i 10,04:) vilket känns jävligt gött. har provat med att installera uppdateringarna och den hänger sig inte. så problemet borde vara löst nu. så tack alla för hjälpen den uppskattas verkligen!

FoHs bild

Då får man gratulera Smile

LAltinells bild

Sätt gärna [LÖST] i trådnamnet! :)