Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Spara i Microsoft Office format i OpenOffice.org som standard

Använder du Microsoft Office någonstans kan man göra så OpenOffice.org sparar i Microsoft Office formatet. Förvalet OpenDocument-textdokument har fördelen att vara ett öppet format.

Spara i Microsoft Office format i OpenOffice.org som standard:
Verktyg, Alternativ..., Läs in/spara, Allmänt, Spara alltid som, välj vilket format du vill spara standard, förslagsvist Word 97/2000/XP.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Jag tycker det är fel väg att gå.  .doc och övriga MS-format är inte någon fastställd standard.  Jag tycker att ODF-formatet skall användas som default.  MS-folket kan importera och installera plugin:s för ODF enligt vad har jag läst.

Att använda MS-formaten är att acceptera dem som officiell standard enligt min uppfattning!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Lyfangs bild

Om ODT formatet i Microsoft Office 2007 SP2

Använda Word för att öppna eller spara ett dokument i ODT-format (OpenDocument-text)
http://office.microsoft.com/sv-se/word-help/anvanda-word-for-att-oppna-e...

För Microsoft Office 2007 (Service Pack 1 eller senare), Microsoft Office 2003, XP och Microsoft Office 2000

Sun ODF Plugin for Microsoft Office 3.1
http://www.softpedia.com/get/Office-tools/Other-Office-Tools/Sun-ODF-Plu...

hoths bild

Håller med. Microsoft har sitt monopol tack vare tolkningsföreträde. Den dag det inte längre är självklart att använda Word- och Excel-format så är monopolet brutet.

----
Linux växer snabbast!

mikehers bild

Håller med dig där, tyvärr är problemet att plugins inte fungerar :-/ satt själv med ett gammalt windows doc format som skulle uppdateras med ny information(en manual) och eftersom vi inte har tillgång till Ms Office skrev vi det i i OpenOffice sparade sen som doc läste i det i en kundens Microsoft word 2007 eftersom kunden envisades med det där förbannade formatet. Hade vi fått välja hade det förståss blivit OpenDocument.

Men kunden van vid sitt gamla Microsoft Office format från 2007 och vägrar installera OpenOffice trots det är gratis.

Sen e ju nästa problem att ofta fungerar importfilter mellan Microsoft och OpenOffice, OpenDocument osv.  Kort Wysiwyg dokumentformagt == ren soppa utan dess like.

Så min slutsats av detta är LaTex!!! Det e fanemej det enda som fungerar! Laughing out loud

visst är det en inlärningkurva men det fungerar åtm och export till PDF funkar utan fippel.

De mesta dokument/kravspec jag skriver nu är i LaTex så mycket det bara går och jag har sagyt till chefen att jag tänker inte ta i fler docformat med en tång ens.

hoths bild

Att ge kunden PDF var förståss ingen lösning? Han skulle använda det vidare sedan, eller?

Joo, nog är det en inlärningskurva alltid med Latex. Tror inte det är något alternativ för just någon, annan än hackers då.

----
Linux växer snabbast!

zxspectrums bild

En fördel med .doc som jag försökt mig på med odt är sökning inuti ett dokument. Vet fortfarande inte hur man gör detta odt-dokument. Har nämligen över 3600 dokument skrivna i .doc som jag inte vågar konvertera innan jag har lösning på detta.

------------------------

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om

tux-svens bild

Har du provat Ctrl+F ?  Smile

---

zxspectrums bild

Om det ändå hade varit så enkelt. Testa att göra en odt-fil via openoffice och skriv några ord i dokumentet och spara. Det fungerar inte att söka på dessa ord.

------------------------

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om

tux-svens bild

Inte??  Det är visserligen en "sök och ersätt"-funktion, men man kan använda den att bara söka text med.  Jag har öppnat ett dokument jag hade sparat och det var inga problem att söka och hitta vissa ord i texten.. Shock

---

Lyfangs bild

Vilken OpenOffice.org Writer version använder du? För mig fungerar OpenOffice.org Writer sökning både i Ylmf OS 3.0 och Windows Vista. Har du provat: Redigera, Sök och ersätt... eller Ctrl+F som tux-sven nämnde? Fungerar Sök och ersätt... med en doc fil i OpenOffice.org Writer för dig?

zxspectrums bild

Jag kör med OpenOffice 3.2 i Ubuntu 10.04.

Har testat på det mesta nu när det gäller att söka inuti odt-filer utan att lyckas. Det intressanta är att doc-filer som är skrivna från Windows fungerar att söka i men inte dom som är skrivna från OpenOffice.

Kunde förstås testat Abiword eller något annat program för att se om det fungerar bättre.

Det fungerar utmärkt att söka inuti txt-filer.

------------------------

FoHs bild

Har testat det du skriver och det fungerar för mig. Får dock upp en "Slutet på dokumentet nåddes"-varning och sedan får man välja om man vill söka från början. Orden hittas dock. Du kan alltså inte söka varken i nyskapade dokument i Linux eller i gamla dokument sparade i Windows? Tänkte om det blivit något slags skydd på filerna eller så.

zxspectrums bild

Vilket sökverktyg använder du för att söka inuti odt-filer?

Jag har mest testat med nautilus i Ubuntu men även sökverktyget som ligger under Program/Tillbehör.

------------------------

FoHs bild

Jasså jaha, du har hela tiden pratat om att söka i filerna med ett externt sökverktyg som Nautilus? Isf har jag missförstått dig! (Edit: Jag sökte alltså i själva dokumentet med Ctrl+F-funktionen)

Med Nautilus sökverktyg gick det inte (varken med ODT eller DOC skapat från OpenOffice). Tror Gnome-sökverktyget använder sig av find och locate i bakgrunden, och bara söker i rena textfiler. Funkar det för dig att söka i doc-filer från Nautilus, även om de är skapade med OpenOffice? Om inte vore det intressant att veta vilken mime-typ som dina andra doc-filer har, högerklicka och välj egenskaper så bör det stå där. Finns väl en möjlighet att doc-filer sparade under Windows kanske anges som rena textfiler tänker jag.

zxspectrums bild

Hade det bara varit en odt-fil att söka i så hade saken varit klar men jag har över 3600 stycken och då krävs lite mer muskler från datorn än att söka i dom ett efter ett.

------------------------

tux-svens bild

När  jag kör  PCLinuxOS och använder mig av Konqueror (filverktyg). Välj:Verktyg -> Sök fil -> Fliken "Inehåll" -> "Inehållande text".  Skriv sökord där.  Det spelar ingen roll vad filen heter eller vad det är för typ..  Du KAN  förstås ange vilken filtyp du söker innehållet i om du vill.. Smile

Lätt som en plätt. Laughing out loud

EDIT: Filhanteraren Dolphin har exakt samma sökverktyg åxå.

---

Lyfangs bild

odt är zip komprimerat.

zxspectrums bild

Har misstänkt att det var komprimerat. Samma med docx om jag förstått det rätt.

Borde finnas någon som gjort ett sökprogram som packar upp och söker i filerna. Klarar Konqueror och Dolphins  verkligen detta?

------------------------

tux-svens bild

Tror du jag blåljuger??   Dolphin och Konqueror KLARAR att hitta de filer som innehåller de sökord som du anger - JA!  Även inne i .odt-filer!  Om du från sökverktyget öppnar filen är ordet däremot inte markerat i dokumenten.  (Jag ver inte om det går att fixa på något sätt)

När du vet viket dokument som innehåller sökordet och öppnat det kan du trycka Ctrl+F och skriva sökordet i fönstret som öppnats, då får du ditt sökord markerat i dokumentet. Smile

Det kanske krävs KDE?  Du kan ju prova att installera Dolphin i Gnome-miljön - det kostar inget!

---

Det är inte så att dokumenten redan är indexerade tack vare strigi?

Men KDE4 är underbart Wink

tux-svens bild

Det fungerade så här redan i KDE 3.5. Smile

---

laves bild

Gnomes motsvarighet heter väl tracker men jag vet inte status på den. Dock skall den stödja bl a opendocument-filer. http://live.gnome.org/Tracker/SupportedFormats

zxspectrums bild

Sorry, klart jag tror dig.

Vågar dock inte installera Dolphin för då får jag med en massa andra kde-program på köpet och vill hålla min ubuntuinstallation så ren som möjligt för att slippa ominstallation. Hoppas det finns ett programalternativ även för gnome-skrivbordet.

------------------------

tux-svens bild

Själva programmet heter KFind och klarar  filtyper enligt nedanstående:

Följande filer stöds:
Textfiler, t.ex. källkod och README-filer
KWord >= 1.2
KPresenter >= 1.2
KSpread >= 1.2
OpenOffice.org Writer
OpenOffice.org Impress
OpenOffice.org Calc

Smile

---

zxspectrums bild

Fortfarande 74 paket som måste installeras om jag ska installera kfind.

Ska luska lite mer i detta för det måste finnas något program i gnome som också fixar biffen.

------------------------

tux-svens bild

KDE är nog ganska sammansvetsat. Det är likadant om du vill ha Digikam installerat i Gnome, det blir ungefär lika många paket som slinker med.

Du kanske rentav skulle prova att köra KDE rakt av istället? Wink

Nu har KDE 4 mognat till ordentiligt tycker jag. (KDE 4.4.5)  Det är närapå lika bra som gamla KDE 3.5.. Wink

EDIT: Jag skämtar lite.  KDE 4.4.5 är nog stabilare än 3.5 men det fattas enstaka finesser som KDE 3.5 hade.  Numera vågar jag rekommendera KDE som alternativ till Gnome igen, efter några mörka år..

---

Vilka finesser saknar du?

Jag känner idag tvärt om att 3.5 saknar massor.

tux-svens bild

Det kanske bara är jag  som inte hittat dem? Har bara kört KDE 4 i två veckor.

Jag hittar inte där man väljer vilket program som skall startas automatiskt vid vissa händelser. ex:  kameraanslutning -> öppna Digikam automatiskt osv. 

Jag kan inte ha olika wallpaper på mina 4 skrivbord..

Men det är petitesser..  Smile

Du har rätt i att det har tillkommit en hel del också!

---

fredentofts bild

Olika wallpapers kommer du åt via "Desktop Activity" på cashewnöten uppe i högra hörnet.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

tux-svens bild

Jo Fredentoft, men jag menar olika wallpapers på skrivbord1, skrivbord2, osv...

Det kan vara möjligt att det går, men att jag bara inte fattar hur det  går till..

---

fredentofts bild

Ja, och jag gav en beskrivning...

Du ställer inte in olika wallpapers egentligen utan olika kombinationer av wallpaper,widgets,etc...

Varje desktop kan ha sin "activity" där du ställer in widgets och sånt, så du har inte ett gemensamt ställe att säga desktop1=wallpaper1, desktop2=wallpaper2 osv. Alltså när "activities" är igång så är det högerklick på varje desktop för att byta.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

tux-svens bild

Okej, då var det bara JAG som inte begrep.

Jag var lite förvånad - du brukar ju ha rätt! Smile

Det får dock vänta till ett annat tillfälle, jag håller nämligen på och jobbar med windows!!

Varen icke förskräckta över att jag förfallit ned i mörkret, det  är hårdvara!

Fönsterramar till min veranda! Smile

---

mikehers bild

felpost