Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Byta språk

Om man har två användarkonton, går det att ha två olika språk också? Jag vill att användare nr. två ska ha allt  på thailändska, Firefox, skrvbord, m.m, UTOM tangentbordet. Går det att ställa in det så att det blir så?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Det borde absolut gå att fixa. Det vore förstås bättre om du talade om vilken dist du kör åxå......

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

noobys bild

Ehhhh, Jo, det hade ju varit bra förståss. Jag använder Ubuntu 10.04.  Jag var inne och tittad på Språkstöd, men blev inte så mycket klokare av det.

tux-svens bild

Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar i Ubuntu, men principen borde vara att man med administratörs-/root-behörighet  installerar BÅDE språk 1 och sproåk 2. Därefter borde det vara möjligt för varje vanlig användare att välja mellan dessa två språk. Vid inloggningen borde det vara perfekt att kunna välja språket...

Går det verkligen inte nere in nå'n meny?

Hoppsan, Leo sa visst samma sak..

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

leochingkwakes bild

Har inte Ubuntu så att man kan välja språk vid inloggningen? Då borde det väl bara vara att installera stöd för aktuella språk och sen väljer man det som man vill ha. Det brukar ju även vara så att datorn kommer ihåg vad varje användare gjorde för val första gången och därmed skall man bara behöva välja språk en gång...

noobys bild

Nä, inte vid inloggningen men däremot vid installationen. Men om jag väljer thailändska där  så får jag ju samma problem igen, att allt blir på thailändska på båda användarkontona stället för som nu på svenska.

leochingkwakes bild

Ok, fanns förr i Ubuntu vet jag men dom tar väl bort allt som betyder extra klickningar för användarna...

FoHs bild

Finns nu med, längst ned. Det dyker dock bara upp om man markerar användaren man vill logga in med, och har man automatisk inloggning hinner man aldrig se det.

leochingkwakes bild

Ok, vore ju konstigt om dom tog bort det helt. Lite krångligare kanske, eller ja det är ju egentligen en vanesak.

FoHs bild

Det är Språkstöd du ska titta på. Så här gör du:

• Starta Språkstöd med den användare som du har administratörsrättigheter med så att du kan ändra inställningarna. Din svenska användare har förmodligen detta.
  • Installera språkstöd för de språk du önskar använda, dvs thailändska också. En rad paket ska laddas hem och installeras åt dig.
  • Ordna språken i listan så att du får det språk som du vill använda högst upp, bör redan vara inställt på svenska för din svenska användare.
  • Skapa den nya användaren, och/eller logga in på den.
  • Starta Språkstöd och ändra till det önskade språket (dvs flytta upp det högst upp i listan) under Språk-fliken. Eventuellt kanske du vill ställa in på thailändska under Text också.
  • Stäng Språkstöd, logga ut och logga in på användare igen. Nu ska det vara på Thailändska.

Det går även att vid inloggningsskärmen välja språk, men om paketen för det valda språket inte installerats så visas det ändå på det språk som valts som standard (dvs svenska vid en svensk installation). Om det ändå saknas översättningar för vissa saker på thailändska så kanske den thailändska översättningen helt enkelt är bristfällig.

FoHs bild

Kan för övrigt tillägga att det finns vissa problem med språkstödet. Jag vill exempelvis att alla program och menyer ska vara på engelska, dock vill jag ha tid, datum och valuta på svenska. De allra flesta programmen startas och körs på engelska med den inställningen, men vissa körs ändå på svenska. Framförallt om jag installerar det kompletta svenska språkstödet så verkar flera program (exempelvis Firefox) köras på svenska.

noobys bild

Tack, nu funkar det och enkelt var det också. Fast jag hade ju aldrig kommit på det själv. Men Firefox envisas med att vara på svenska trots att jag var inne på Redigera o.s.v. där och lagt till thailändska och satt det högst upp på listan. Om jag inte minns helt fel från gången när jag installerade Ubuntu på thailändska så var även Firefox på thailändska då. Kan ju minnas fel förståss...

Tack för hjälpen.

FoHs bild

En lösning på problemet kanske kan vara denna:

• Starta Firefox
  • Skriv in about:config i adressraden och tryck enter, tryck dig förbi varningsmeddelandet
  • Skriv in matchos i filterrutan
  • Dubbelklicka på den rad som dyker upp, så att värdet ändras till false.
  • Logga ut användaren, logga in, starta Firefox och se om det ändrades.