Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Flytta sajt

Eftersom Sussy stängt svenska E107 sajten och jag har en akut fråga så ställer jag den här.

Flyttar en E107 sajt från Surftown till B-one.net.

När jag exporterar filerna på Surftown och skall importera dem till b-one så får jag det inte att funka. Det blir fel gång på gång.

B-one ger ingen service på E107, de varken kan eller vill som det verkar

Nu behöver jag någon jag kan ha mailkontakt med som kan titta på filen och tala om vad jag gör för fel.

Kankse jag ställer in fel redan när jag exporterar från Surftown.

Maila gärna direkt till mig

goran.torin@gmail.com

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

Beskriv gärna exakt hur du gör.

Jag har aldrig flyttat en e107 site men jag har flyttat flera wordpress siter mellan webhotell. Det man fick göra då var följande:

1. Skapa backup på databasen
2. Skapa backup på media (bilder osv)
3. Installera en fräsch kopia på det nya webhotellet
4. Importera databasen
5. Skicka upp media via ftp till det nya stället
6. Se till att sidan vet att det är en ny adress om man nu har det. I wordpress så lagrar den domänen och hänvisar till fel ställe. Detta måste man alltså ändra på sen annars fungerar inte sidan korrekt. Har man inget ny adress så skippar man detta steg.

Jag har märkt att det oftast är enklare att göra en fräsch installation än att bara flytta databas och allt på ftpn...

Torins bild

Har gjort som du beskriver.

När jag exporterat från Surftown till one.net har jag ändrat namnet på databasen, annars går det inte alls.

Frågan är om jag gjort rätt inställningar när jag exporterat.

skulle lagt in en bild här, men det funkar ju inte.

Torins bild

Vill lägga till att jag nu hittat en fil i roten som man måste ändra

Den heter Config. E107

Där finns uppgifter om den gamla serverns databas.

När jag gick in och ändrade till den nya så kom sjaten upp.

Torins bild

Sidan kommer upp nu, men att hitta den där irriterande rutan "security" som dyker upp ständigt har jag hittils gått bet på.

Den aktiverades via Global Register när sajten låg hos Surftown och har tydligen följt med när jag flyttat till one.net.

På One.net har jag global register på off, men skiten dyker upp ändå.

Vet banne mig inte var jag kan koppla bort den. Någon som vet?

Om ni vill se hur den ser ut så gå hit

För att få bort den måste man klicka på avbryt flera gånger.