Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Inspektionskamera och Linux?

Claes Olsson har en inspektionskamera med USB-anslutning, 36-3804.  Den anges (naturligtvis) funka med Win och det medföljer en CD med programvara.  Märket  är Exibel. Någon som har testat om det går att få ingång den under Linux?

Jag läste på en blogg att det kanske gick om man hade programmet "cheese" installerat. Men jag vet inte om det gäller precis DEN kameran.

Nån som vet mer?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Nu har jag ringt Clas Ohlsson och fått reda på att Exibel är deras eget varumärke och att kameran 36-3804 även har modellmumret 2808.  Så det torde stämma med norrmannens kamera. Smile

http://comments.gmane.org/gmane.linux.drivers.video-input-infrastructure...

I staden "Did-they-push"   - - - - ? ?  :)  Det vill säga Skövde - hade de några dylika hemma!  Det blir till att införskaffa ett styck. Smile

Voffo då då?  Jo tvättmaskinen har gått i baklås och jag kommer inte åt att se hur låsmekanismen kan pillas upp! Den här kameran tror jag kan vägleda mig, den har inbyggd belysning åxå!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

andys bild

Jag brukar använda mobilkameran om det går.

filma och ta kort.

som jag sen kan titta på datorn.

leochingkwakes bild

Det är ju roligt med annorlunda prylar, speciellt sådana som har få användningsområden och som har lite geekkänsla över det hela. Smile

tux-svens bild

Leo, Appropå få användningsområden...   Jag har en trimskruvmejsel för telefonväxelservice, där man kan komma åt att skruva vertikalt  inne mellan två horisontella ytor.  (Tänk dig två hyllplan som sitter monterade med mycket litet avstånd, inne på det nedre finns en skruv som är iskruvad uppifrån. DEN kan jag skruva på med min specialmejsel...)   Smile

Detta verktyg skänker mig lyckokänsla varje dag! Wink

(Skojar, har aldrig hittat någonting att använda det till, men det är roligt att ha.)

---

leochingkwakes bild

En sådan mejsel har man i den speciella verktygslådan. Den är för bra för att vara bland dom vanliga verktygen Smile

Jag hittade en sak för några dagar sen som jag inte har så mycket användning för men som iofs är lärorik och kul. En robot som man får löda själv och som man sen programmerar med hjälp av c. 600 spänn kostade hela paketet. Det kliar i plånboken Smile

Länk till robot om nån är nyfiken...

tux-svens bild

Ja  det var ju ett bra altenativ, andy.  Mobilkameran är ju liten och smidig. Smile

Fast min saknar förstås blixt... 

---

tux-svens bild

Jojomänsan, nu har man varit på Clas Ohlsson i Skövde och handlat! Smile

Jag tog med mig den lilla Acern som jag dessförinnan hade installerat Cheese på. Cheese fanns i standardförrådet hos PCLOS.  

Väl ute i bilen igen öppnade jag paketet och pluggade in kameran.  Men först var jag tvungen att ta bort en besvärlig röd klisterlapp som satt på USB-kontakten. På denna klisterlapp stod det "OBS installera programvaran först!".  Ha!  Win-crap, tänkte jag och startade istället Cheese - och kameran funkade direkt.  Inget pillande!

Cheese ger möjlighet att "ta kort" och videofilma.   Det går att justera ljus, kontrast, mättnad och nyans.  Jag kunde även välja datorns inbyggda web-kamera som källa om jag ville.

Slutsats:  Clas Ohlssons "USB Inspection Camera" fungerar klockrent med Linux! Laughing out loud

---