Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Synka XPERIA X10 mini PRO med Kontact

Jag har köpt en EXPERIA X10 mini PRO. Väldigt kul telefon, så nu har jag linux både i fickan och på skrivbordet!

Hittills har jag bara lekt med telefonen i sig och mot Linux fungerar den, hittills, bara som ett USB-minne.

Men, hur synkar man telefonen mot Kontact-kalendern? 

Ingen klockren lösning via google, men en del yrande om Wine och liknande.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Vet inte hur Kontact fungerar riktigt, men en omständig lösning skulle säkert vara att sätta upp en egen Exchange-server. Jag bloggade (eller skrev en nyhet kanske) för inte så länge sen om att man släppt version 1.0 av en programvara som synkar med SyncML, den kanske går att integrera med Kontact också. Båda är väl dock Over-the-air-synkning, ska du synka med kabel så tror jag det blir värre.

fredentofts bild

Nu hugger jag löst ur minnet, men jag tror att jag sett i nån recension eller beskrivning av openSUSE 11.3 att den ska klara av att synka både iPhone och Android. Kanske iofs bara är i tomte-miljö, men om de löst det kanske det finns nåt där att hacka vidare på.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FoHs bild

Går att lägga till ett ActiveSync Exchange-konto i telefonen (vet inte om det krävs 2.1 för det) och det bör väl kunna ha stöd i de flesta distributioner och miljöer. Har ju varit med ett tag nu.

hoths bild

OK, skall kolla på det.

Eller tänker jag fel nu? Jag har ju ett Google-mail konto, krävs för telefonens skull. Skall jag synka allt mot den istället? Allstå, synka Kontakt mot Google. Telefonen bör ju se det, tror jag.

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Ja, så skulle jag gjort. Trodde det fanns någon anledning till att du inte ville ha Google-kontot som knutpunkt Smile Så länge det finns tvåvägssynk mellan alla punkter ska det väl inte innebära några problem. Annars kan det väl tänkas att man kanske vill ha Kontact som master, och att allt speglas från den. Men det bör man väl iofs kunna ställa in att den ska spegla allt till Google-kontot som sedan synkar till telefonen (fast då försvinner ju ändringar man gör på telefonen så vet inte riktigt om det är önskat beteende).

hoths bild

Nejdå, har inget emot Google. Vill bara ha en knutpunkt, egentligen likgiltigt vilken bara jag kan synka mig mot den. Fast nu har jag semester och en massa annat som skall göras. Oklart hur mycket jag hinner med i sommar... ;-) 

----
Linux växer snabbast!

LiindaMaries bild

Hej!

Tänkte införskaffa mig en Xperia mini pro, men måste kolla med någon som har den först.

Har en Aino idag och på den så visas hela konversationer i sms funktionen, hur är det på Xperian?

Tacksam för svar! =)

/Linda

FoHs bild

Du menar att både dina och mottagarens sms visas i en lång tråd, istället för att man öppnar ett och ett? Det är samma i Xperia:n, tror det är så på alla Android-telefoner. Om inte så kan du alltid installera ett annat sms-program på den från Market.

LiindaMaries bild

Ja precis så menar jag.=) Okey, ja men då får jag tacka för hjälpen! =)

/Linda

andys bild

Berätta gärna när du har köpt en och hur det fungerar för dig. Wink

hoths bild

Ja! Den visas så, köp! Bästa telefonen hitills, tangentbordet gör den verkligen helt fantastisk!

----
Linux växer snabbast!