Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Färglägga konsolen[löst]

Jag har en dator som jag använder för programmering och som jag kör utan x. Tycker det är lite trevligare om man färglägger lite istället för att sitta och titta på vit text mot svart bakgrund. Jag har fått iordning på färgerna enligt följande:

• Användarnamn och Värd har fått en färg
  • Placering i katalogträdet har fått en färg
  • Jag har lagt till en "klocka" och den har fått en färg
  • Det jag skriver efter $ har fått samma färg som användarnamn och värddelen

Detta ser ut så här:

PS1='\[\e[0;32m\]\u@\h \[\e[m\] \[\e[1;37m\]\w\[\e[m\] \[\e[1;31m\]\t \[\e[0;32m\]\$ \[\e[m\]\[\e[0;32m\]'

Nu till det som jag vill ha men inte hittar en lösning till. Har suttit och letat och testat i lite över en timme nu. Läst i bashboken etc. Jag vill att kataloger och filer får olika färger när jag använder ls kommandot. På nåt sätt så borde jag väl kunna fixa i min .bashrc så att det blir så. Har för mig att man får det i standardinstallationer av t.ex. Debian?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

fredentofts bild

ur "man ls":

--color[=WHEN]
        control whether color is used to distinguish file types.
        WHEN may be `never', `always', or `auto'

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

leochingkwakes bild

Det jag behövde var följande i min .bashrc:

if [ -x /usr/bin/dircolors ]; then
    test -r ~/.dircolors && eval "$(dircolors -b ~/.dircolors)" || eval "$(dircolors -b)"
    alias ls='ls --color=auto'
    alias grep='grep --color=auto'
fi

cde1985s bild

Hehe

blev det någonting kvar av raden och skriva komandon på?