Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Totem mediaspelare.

Varför envisas GNOME-distar med att använda Totem som mediaspelare.

Det är ju nästan alltid strul med att få Totem att fungera bra.

Totem-gstreamer brukar vara sämre än Totem-xine, men nu har ju Totem-xine

plockats bort i en del distar.

PS

Ja jag vet att man kan använda andra mediaspelare som fungerar bra och

det gör jag också.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

johnh3s bild

Jag har Totem i Ubuntu 10.04. Den funkar bra under förutsättning att man har paketet libdvdcss:

http://ubuntu-se.org/wiki/Multimedia#Spela_k.C3.B6p-DVDer

Samt Ubuntu Restricted Extras:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu-restricted-extras

Med det klarar den allt såvitt jag vet.

1951s bild

Jag har allt du beskriver installerat, men likväl är det inte alla skivor

som fungerar felfritt. Vissa skivor hackar sig fram vissa har inget ljud

medan dom flesta fungerar.

Jag har även testat skivor som fungerat i Totem men inte i VLC

FoHs bild

Den största förklaringen är nog att den är så väldans simpel, Gnome-filosofin helt enkelt. Iofs skulle man väl kunna skicka med mplayer med gmplayer som framände, det är nästan lika simpelt. Själv använder jag Gmplayer för det mesta, men för streaming av wmv-filer (åtminstone de från Högskolan Dalarna) så är Totem det enda som faktiskt fungerar. Mycket märkligt.

leochingkwakes bild

Totem är nog det enda program jag avinstallerat på min stationära. Tyckte inte det var stabilt och pålitligt. Kör VLC för allt då den alltid fungerar och den tar alla videoformat som jag testat. För mig så fungerar VLC utmärkt både i Debian och i Ubuntu...