Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Evolution

När jag ska skicka epost på evoulotion på popserver å smtpsever. Pop funkar. men inte smtp när jag ska skicka meddelande Är det någon som har tips hur man ska få smtp att funka.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

Prova att kryssa i SMTP Autentisering (utan inloggningsuppgifter) och se till att använda port 587

bertil_edstroms bild

Smtp.spray.se den hittar inte smtp servern dog ut timout

leochingkwakes bild

ok, min bror har spray och det han har gjort är det som jag beskrev. spray tenderar att strula en massa dock så han bytte...

leochingkwakes bild

testa smtprelay.spray.se

(kräver verifiering/authentisering med mailuppgifter som hör till ditt Spray Internetabonnemang (dvs e-mail adressen som användarnamn och Spraylösen som lösenord)

FoHs bild

Ofta brukar man väl vara tvungen att ställa in internetleverantörens smtp-server för skickandet av post? Fast det borde ju rimligtvis inte gälla om man kör via en smtp-server som har autensiering dock.

leochingkwakes bild

Det är om man använder sig av port 25. Det är den som är blockerad. Comhem blockerar den och man fick köra deras via port 25 men kunde köra egen om man bytte till 587.

Här finns lite att prova om det inte fungerar med den man fått från epostleverantören: http://www.ports.net/support/smtp.asp

bertil_edstroms bild

smtprelay.spray.se funkar inte heller det kom fram att den tappade förbindelsen å dog ut

bertil_edstroms bild

Har gort detta men inget funkar på evolution smtp

leochingkwakes bild

ok, skumt. Jag vet inte vad det kan vara då. Jag använder inte evolution. Jag använder Claws/Sylpheed.

Jag kunde inte skicka mail förrän jag aktiverat smtp autentisering samt ändrat till port 587. Men sen fungerade allt. Själv har jag testat i claws, sylpheed och thunderbird. Min bror har fått det att fungera med spraymail på outlook med samma lösning.

bertil_edstroms bild

Hej! Har kollat claws /sylpheed. Men smtp.spray. funkar inte det kommer bara fram felmeddelande severn dog ut har gjort som du skriver ändrat porten till 587 med  autentisering.det funkar inte i alla fall. Vad gör jag för fel? Har du tips för att det ska funka. Jag kör nu med linus mint. den verkar bra.

tux-svens bild

Men - om du kör Linux Mint använder du väl Thunderbird som mail-program?  Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

bertil_edstroms bild

Hej! Har kollat epost klienten som du beskrev men lyckas ej med smtp.spray att fungera. Kan du kolla pop.spray.se å smtp.spray.se.å kollar om det fungerar. har hållit på med detta i nåra timmar utan att få det att funka. Men G.mail fungerar på google.

FoHs bild

Återigen, läs igenom länken jag postat Smile

FoHs bild

Läs igenom följande länk: support.spraypassagen.se/entries/105276-pop3-imap-installningar

Ditt problem är troligtvis inte relaterat till mejl-programmet utan du ska nog inte använda dig av Spray:s SMTP-server alls. Det finns utförliga instruktioner i länken, lägg speciellt märke till asterixen och vilken internetleverantör du har.

FoHs bild

Jag tror du får byta till din leverantörs inställningar. Kolla här får du se: http://support.spraypassagen.se/entries/105276-pop3-imap-installningar

tux-svens bild

I länken som FoH nämner finns det specifikt beskrivet hur man ställer in sin email i Thunderbird. För övrigt tyckte jag att det var en väldigt bra och utförlig beskrivning av de olika möjliga inställningarna som finns för spray:s mailkonton.

Lösenord brukar man inte skriva in i inställningarna, utan det kommer upp en förfrågan när  man försöker maila. Då kan man välja att Thunderbird skall spara och komma ihåg lösenordet, så sköter det sig automatiskt nästa gång.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!