Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

LXDE

Varför finns ingen papperskorg i LXDE-distar.

Det kanske är jag som inte kan hitta den.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Vad ska du ha den till?

LINUX.EXTON.NET

1951s bild

Jag har inte sagt att jag ska den till något och saknar den inte.

Jag är bara nyfiken varför den inte finns i LXDE,

när den finns i dom flesta andra skrivbordshanterare.

leochingkwakes bild

LXDE är väl en enklare och mer användarvänlig miljö för kunnigare användare som vill ha en lättviktig miljö men endå lite av det som Gnome/KDE/XFCE erbjuder. Och papperskorgen är väl inte nån hög prioritet då den egentligen inte gör nåt vettigt. Den mellanlagrar ju bara det som tagits bort. Papperskorgen är en windowsgrej som skapades för att folk tog bort saker som dom inte skulle. Papperskorgen gör det möjligt att överleva dessa mystiska misstag och folk kan återställa det som slängde men som skulle sparas Smile

leochingkwakes bild

Om du nödvändigtvis behöver en papperskorgsfunktion så kan du få det via Thunar. Du får ingen ikon eller så men du får en papperskorg där du kan återställa saker om det behövs via Thunars gränssnitt.

Ett annat alternativ skulle kunna vara följande:

Install xfe (X File Manager). When you have a file you want to send to the trash, open xfe > open the Directory that the file is in (Videos, Desktop or whichever), right-click the file and select "Move to Trash."
To restore items you've sent to the trash, in xfe, click (on the toolbar) Trash > Go to trash > right-click the file and choose Move to... > in the input field, type the name of the folder you want to move it to > click to move it.
To delete files in trash, in xfe, click Trash > Empty trash can.