Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

går det att annvända telenors mobilabredband på linux 9

hej jag undrar om det går att använda telenors bredband på linux mint 9 ?mvh rogerh

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Det ska gå, eventuellt med lite pillande. Om Telenor inte bytt modem nyligen så ska drivrutinerna finnas med i kärnan i Mint 9. Det som kan behövas utöver det är ett litet program för att ställa om modemet från en virtuell cd-enhet till modemläge. Det finns lite utförligare information om det här: http://www.linuxwiki.se/index.php/Mobilt_bredband/Telenor

Förutsatt att de inte bytt modem så ska det gå, frågan är bara hur pass smidigt det blir. Ta nu inte detta som ett stort grönt ljus, utan var medveten om att det kanske kan vara lite bekymmer. Är du helt grön på Linux bör du nog åtminstone ha någon bekant som är beredd att hjälpa dig utifall det inte fungerar direkt.

leochingkwakes bild

dom har tre olika huawei-modem, två icon-modem och ett ericsson modem.

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/installningar/index.html

FoHs bild

"Har" eller möjligtvis "har haft" :) Nu är det väl snart 2 år sen jag provade på deras mobila bredband, och då var det Icon 225 för hela slanten. Nu verkar det dock (och det borde jag så klart surfat in och kollat innan jag öht skrev) som att de övergått till Huawei. Iaf för fastpris-abonnemangen. Oklart vilket modem som följer med kontant-abonnemanget. Normalt får man ju inte välja modem vid beställningarna. Hur som helst verkar 1750 utan några problem i senaste Ubuntu (och därmed Mint 9) så länge man installerar paketet usb-modeswitch. 1820 kanske är lite värre att få ordning på, kanske behöver använda något annat än networkmanager. 1550 är väl i princip samma modell som 1750?

rogerhs bild

tack för tipset .rogerh

andys bild

Du kan behöva installera usb-mode switch, men mer än så ska inte behöva förutom att konfifgurera anslutningen.