Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Flytta HDD?

Dum fråga kanske, men jag måste ställa den:

Vad händer om jag tar hårddisken i min linuxdator och kopplar in den i en nyare dator? Startar systemet alls på den nyare datorn? Jag är givetvis ute efter att slippa allt arbete som krävs för att byta till en snabbare dator. Jag har mekat som bara den för att få systemet som jag vill ha det. Jag tvivlar på att jag alls kan komma dit igen. Senast jag gjorde det tog det dagar innan jag blev nöjd. Det är ju inte bara systemet jag vill ha kvar utan massor av andra tillägg.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Du kommer få bättre resultat än om du körde Windows iaf, där skulle det vara omöjligt utan någon slags reperation eller ominstallation. Det som kan ställa till bekymmer är kanske om du har ett annat sorts grafikkort i den nyare datorn, och inte har de proprietära drivarna installerade till det. Då använder den väl dock bara VESA-drivaren eller något annat till dess. Tror det ska gå bra iaf Smile

tufftuffs bild

Tja, kanske blir svaret.

Om du använder initrd för booten så kanske mer eller mindre nödvändiga moduler saknas. Grafikkortet kanske är annat så det inte passar med dix xorg.conf (om det nu inte är en ny dist så du inte har någon). Nätverkskortet är ett annat, så du får ändra inställningar för det. Eftersom alla kör med "persistent devices" nu så kommer det nya förmodligen heta eth1 ist. för eth0 i din gamla dator. Enhetsnamn för disken kan vara annorlunda, säkrast är att använda diskens id i fstab och grubconf (finns under /dev/disk/by-id/)

Allt detta går ju att fixa. Det var faktisk lite problem förr, när tex en maskin ville ha disken som "large" och en annan som "lba", man kunde i vissa fall råka ut för att sektornumren inte stämde, och då hittar man inte ens partitionstabellen, och då är det rätt kört.

Om nu maskinen inte går att boota, så boota ett rescuesystem, det är bäst om du har ett som hör till din dist (finns iallafall till openSUSE). Annars finns ju alltid SystemRescueCd http://www.sysresccd.org/Main_Page . Man får läsa på lite hur man fixar saker, det blir lite annorlunda att tex installera bootloader eller bygga om initrd för ett system man inte kör. Ibland kan man från installationsskivan "boota ett installerat system", funkar det så är det lite enklare. Om det är initrd det hänger på kan du ju också stoppa tillbaks disken i gamla maskinen och lägga till saknade moduler.

Men det är bara att prova. Till skillnad mot det där andra OS:et så finns förmodligen allt du behöver redan installerat. Och ofta så bootar systemet även om det kanske inte fungerar optimalt (kanske använder generisk ata ist. för en anpassad drivrutin tex)

extons bild

Det ska (som sagt) normalt inte vara några problem. Det enda kan väl vara att boota upp systemet om du inte har något annat linuxsystem på den nya datorn. Du kan ev. ha nytta av min "handledning" om GRUB. Bl a om hur du "chrootar" in i ditt linuxsystem och installerar GRUB.

LINUX.EXTON.NET

Lyfangs bild

Gör en säkerhetskopia!

pingus bild

Jag har gjort det många gånger, enda gångerna det inte gick var när det var STOR skillnad mellan datorerna - installerad på AMD K7, flyttad till en Intel P4 gick inte alls, likaså flytt från tidig P4 till modern AMD64.

Det är bara att pröva, ingenting ska kunna bli förstört även om det inte funkar. (Observera "ska.." ...)  Wink

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

hoths bild

Det går utmärkt, fast ta en backup först! Det nya systemet kommer att uppräcka att ny hårdvara finns och installera nödvändiga program.

Med Windows fungerar det inte alls. Tro mig, jag har provat... :-( 

----
Linux växer snabbast!