Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST] ATI drivrutiner i 2.6.32-24-generic

Har efter mycket om och men äntligen installerat Ubuntu 10.04.1 LTS på min bärbara med ATI Radeon HD 3650 grafikkort och kunde till min stora glädje konstatera att de medföljande drivrutinerna stödjer mitt grafikkort med fulla grafiska effekter och energisparfunktioner Smile

Glädje varar som bekant inte så länge... Upptäckte att bilden störs av små (2 cm) horisontella, ljusa linjer som slumpmässigt går över skärmen likt små blixtar. Detta är mycket störande och märks speciellt på mörka skärmbilder. Riktigt ledsamt tycker jag när det äntligen går att köra utan proprietära drivrutiner uppkommer detta problem istället. Vill ogärna installera de proprietära drivrutinerna eftersom jag då troligen också får alla de begränsningar jag hade tidigare. Dessutom är Linux drivrutiner snabbare än de proprietära!

Någon annan som råkat ut för detta och hittat någon lösning?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Är det verkligen energisparfunktioner i den öppna drivaren? Tycker jag läser nyheter titt som tätt på Phoronix om att det kommer in patchar i kärnan för sådant när det gäller radeon-drivaren.

Apropå Phoronix så säger deras tester något helt annat när det gäller prestandan mellan den öppna drivaren och den proprietära, ATI/AMDs drivare ligger ljusår före den öppna. Vad har du testat med?

Personligen hade jag testat med de proprietära, det är väl en ny version av de också.

frilas bild

Jodå, energispar fungerar i den öppna fast lite instabilt...

Du hade rätt med den proprietära, den verkar helt ok nu. Energispar och grafik funkar fint. Bra att du "övertygade" mig att köra den proprietära Smile.

FoHs bild

Kul att det går framåt med den öppna hur som helst. Den öppna drivaren för nvidia-kort är inte direkt användbar ännu, där går fläkten på högvarv så fort man kör igång datorn Smile