Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nätverk med Windows 7, går det?

Jag har nu försökt slitit mitt hår av förtvivlan när jag skall försöka ansluta Ubuntu 10.04 med Win 7 i ett nätverk hemma med Samba. Från Win 7 till Ubuntu är det inga problem, det går att styra rättighterna precis som jag vill men jag kommer överhuvud taget inte in i Win 7 från Ubuntu Puzzled. Har googlat detta men hittar inget (åtminstone inget jag begriper...) som förklarar hur inställningarna skall vara i Win 7 för att tillåta åtkomst från Linuxsystemet.

Vor tacksam för hjälp om detta - om det över huvudtaget går...

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

hoths bild

Kan inte förstå varför det inte skall fungera. Det bör det göra.

Du har ingen brandvägg igång på Windows7-maskinen? Du ligger på samma Windows-nätverk?

Tips från den gamla LP-wikin

http://linuxwiki.se/index.php/Blandn%C3%A4tverk_-_dela_resurser

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Det går, men jag vettekatten hur jag gjort. Har Windows 7 Professional. Homegroup måste ju vara aktiverat efter vad jag förstått. Personligen tycker jag att man inte har koll för fem öre vad som delas ut eller inte. Tyckte jag hade åtkomst till hela C: och användarkatalogerna när jag testade som hastigast.

En annan grej jag tycker mig snubbla över titt som tätt med Ubuntu och Gnome är att Samba rätt som det är slutar att fungera om något är felkonfat. En ut- och inloggning brukar nollställa det hela.

FoHs bild

Mycket märkligt. Jag har full åtkomst till C: trots att ingen Homegroup finns. Allt som gjorts är att aktivera fil- och skrivardelning. Förvisso måste jag logga in med användarnamn och lösenord, men ändå. C: är inte synlig om jag går in på nätverket via Win 7-datorn, så man ju får ju uppfattningen att den inte är utdelad. Och den är inte utdelad enligt egenskaperna för C:, men ändå dyker den upp i Ubuntu Smile

Hur som helst, om man högerklickar på en mapp finns det ett alternativ som heter Sharing. Använder man det så delar den tydligen ut ALLT. Om jag gör det för mappen saker som ligger under /Users/Martin/Desktop/ så delar den ut allt under /Users. Det är naturligtvis inte vad jag vill. Om jag däremot högerklickar, tar Properties, går under fliken Sharing och väljer Advanced sharing så verkar endast den mappen delas ut.

frilas bild

Har du mixtrat med registret som IngeSv gjort??

Jag har gjort precis som du beskriver för att dela ut en mapp i Win 7. När jag sedan skall titta på Win 7-maskinen kommer det upp en inloggningsruta. Får inte du det? Om du får det, vad loggar du in med? Samma som när du loggar in vid uppstart av Win 7? Ska jag verkligen få upp denna inloggning om jag delat ut mappen utan speciella behörighter Puzzled?

FoHs bild

Nej, har inte rört något i registret. Har bara använt mig av Windows 7 inbyggda verktyg. Jo, visst får jag upp en inloggningsruta. Jag loggar in med de uppgifter som användaren har på Windows 7-datorn. Jag tror dock du kan ändra på det beteendet. Om man använder sig av det här med Homegroup så kan man aktivera och avaktivera lösenordsskyddet. Du kanske även kan ändra behörigheterna på mappen. Mappen delas ut med standardbehörigheter skulle jag vilja påstå, det är väl helt enkelt så att Windows blivit lite säkrare.

Om du vill dela ut något HELT publikt så finns det ju publika mappar i användarens hemkatalog som kan aktiveras med Homegroup-inställningarna. De kan man säkert komma åt utan andra behörigheter.

IngeSvs bild

Jag kör visserligen med openSUSE, men den ändring av registret som finns en länk till på sidan http://wiki.samba.org/index.php/Windows7 hjälpte mig att kunna komma åt Linuxmaskinen från Windows 7. Från linuxmaskinen får jag i alla fall upp C$, D$, K$ och Users, men kommer inte in i dom.

tufftuffs bild

De där med $ i har med fjärradministration att göra, det är inte meningen att du ska komma åt dom, eller ens se dom.

FoHs bild

Märkligt. De syns och är åtkomliga utan att jag gjort något speciellt. Det är möjligt att det är inställningarna i samba-klienten på Ubuntu som är konstiga kanske (inte rört något där häller dock).