Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Programmering A Java - Behöver lite hjälp

Hejsan gott folk!

Ny här på forumet och har använt Linux sedan några år tillbaks så har mycket bra att säga om operativsystemet. Nu är det så att jag har hoppat på en kurs i programmering a java och kommit till mitt första uppdrag, men en av uppgifterna har jag fastnat på och hur jag än vrider och vänder på koden så får jag bara inte till det.

Mattematik har aldrig varit min starka sida och antar att jag gör något fel i uträkningen av följande kod

<code>public class uppgift4{

public static void main(String[] args) {

System.out.println("Ange önskat belopp att ta ut. \n(endast 500- och 100kr-sedlar kan utbetalas)\n");

System.out.print("Uttag: ");

int uttag = Keyboard.readInt();  //Låter användaren mata in ett tal som lagras i en int-variabel.

int tal1 = uttag/500;  //tal1 tilldelas divisionen uttag/500.

int tal2 = uttag%500; //tal2 tilldelas modulusoperatorn som ger resterande vid en division av tal1.

System.out.print("Begärt belopp att ta ut: " + uttag + "kr\nDu får: " + tal1 + "st 500kr-sedlar och " + tal2 + "st 100kr-sedlar ");

}

}

</code>

Resultatet blir att programmet visar antalet 500kr-sedlar, men inte korrekt antal 100kr-sedlar. Ett tal som 2300 visas t.ex. 4st 500kr-sedlar och 300st 100kr-sedlar. Vad gör jag för fel? Har provar ändrat modulen %500 till annat tal men blir fel endå.

Tacksam för svar.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

benzins bild

När du delar 3200%500 blir "resten" 300... dela igen med 100 (300/100) för att få jämna 100-tal.

Söderströms bild

Det var det som fattades! La till %500/100 så nu fungerar det. Stort tack ska du ha!